„Zendingstheologie is geestestheologie”
„De grote Zendeling gaat voort met het zendingswerk. Dat gaat niet ter meerdere glorie van zendings- en kerkgenootschappen.” Ds. Tj. de Jong, emeritus predikant van de hersteld hervormde kerk te Staphorst, was maandag in Wijk en Aalburg een van de sprekers op de landelijke zendingsmiddag, uitgaande van het regionale zendingscomité Land van Heusden en Altena.
„Zendingswerk is geen werk van mensen, van activisten. Zending is niet afhankelijk van ons, maar zending komt bij God vandaan”, zei ds. De Jong.Hij sprak naar aanleiding van Johannes 10 vers 16: „Ik heb nog andere schapen, die van deze stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen.” „Hij brengt ze toe tot de Vader. De Vader wil ze hebben door het werk van Zijn Zoon. Hij brengt ze toe door het overtuigende en overbuigende werk van de Heilige Geest. Dat doet de Geest door plaatsmaking en plaatsvervanging. Zendingstheologie is geestestheologie. Zendingstheologie is Christustheologie. Zendingstheologie is bloedtheologie. Zendingswerk is het werk van een drie-enig God. Hij staat aan de wortels van het ware zendingswerk. Hij moet de schapen die van de Joodse stal niet zijn, toebrengen in de Joodse stal. Joden zijn echte christenen en christenen zijn echte Joden”, zei de emeritus predikant.
Zendingswerk van de Heere uit, is volgens ds. De Jong niet tevergeefs. „Het heeft resultaat. Christus is de Deur van de stal der schapen. Wee degene die niet door die Deur binnengaat. Er is geen andere weg ter zaligheid. Er is geen alternatief. Er zijn geen zijpaden. Wie door de Deur binnengebracht wordt zal behoren tot één kudde en één Herder.”
Ds. K. Veldman, hersteld hervormd predikant te Vriezenveen, sprak over Lukas 13 vers 22-30 waar gesproken wordt over de enge poort. „Eigenlijk staat er: een benauwd poortje”, aldus ds. Veldman. „Het is het poortje dat tot het leven leidt. Rechtvaardigen komen hier binnen, staat er boven geschreven. Het is de deur naar het vaderhuis met zijn vele woningen. Dat poortje is bijna niet te vinden. Het is door allerlei struikgewas verborgen. Velen zullen zoeken in te gaan, maar zullen niet kunnen. Dat laatste is het geval als dat poortje gesloten zal zijn”, zei de predikant. „De weg naar de bruiloft van het Lam gaat door een benauwd poortje. Niemand heeft lust om daardoor binnen te gaan. De ingang van dat benauwde poortje is omgeven door strijd en verdrukking.”
Volgens ds. Veldman loopt er volk op de brede weg, dat helemaal geen strijd heeft. Het zingt psalmen en roept dat ze de tempel des Heeren is. Maar hoe zit het met de oproep ”strijdt om in te gaan”? vroeg hij. „Helpen we hiermee de arminiaan? ”Strijdt” betekent hier worstelen. Niet met God worstelen, maar God worstelt met ons. We moeten op de brede weg gearresteerd worden. Dan gaat God door de bediening van Zijn Woord met u worstelen. Dan zullen ze komen van Oosten en Westen, van Noorden en Zuiden, en zullen aanzitten in het Koninkrijk Gods.”
In zijn openingswoord voor de zendingsmiddag stond ds. C. M. Buijs, hersteld hervormd predikant te Wijk en Aalburg, stil bij Psalm 86 vers 9: „Al de heidenen, Heere! Die Gij gemaakt hebt, zullen komen, en zullen zich voor Uw aanschijn neerbuigen, en Uw Naam eren.” „De Heere heeft niet alleen uit de Joden verkoren tot de zaligheid, maar ze zullen komen uit alle geslachten. Dwars door de afval heen zal de Heere ze trekken door middel van de prediking. Dat heeft Hij beloofd. Zij zullen zich voor Zijn aanschijn neerbuigen. Dat is het werk van de Heilige Geest. Ze zullen komen door de trekkende liefde van God de Vader. Zij zullen Zijn Naam eren.”