Airbus Air France net vijf jaar oud
De Airbus A330-200 van Air France die sinds 1 juni boven de Atlantische Oceaan wordt vermist, is een tweemotorig vliegtuig voor lange afstanden tot 12.500 kilometer. In de uitvoering met twee klassen kan dit type 293 passagiers vervoeren. Het toestel is relatief jong; Airbus leverde het in april 2005 aan Air France en de maatschappij maakte er in 2500 vluchten 18.000 vlieguren mee.
Het ongeval met de Airbus A330 van Air France is niet het eerste verlies van dit type. Eerder gingen er vier verloren, waarvan een door een vliegongeval en drie door andere oorzaken.In juni 1994 verongelukte een A330-300 tijdens de start vanaf Toulouse bij een testvlucht van de vliegtuigbouwer zelf. Hierbij kwamen alle zeven inzittenden om het leven.
Op het vliegveld van Kuala Lumpur werd in maart 2003 een A330 van Malaysia Airlines afgeschreven, nadat chemicaliën uit lekkende cilinders het toestel ernstig hadden aangetast.
Op 24 juli 2001 werden op de luchthaven van Colombo bij een terreuraanslag twee A330’s door de Tamil Tijgers vernietigd. Hierbij vielen geen gewonden of doden.
In 2000 had een bizar incident plaats in een A330 tijdens een vlucht van Philippine Airlines. Een kaper beroofde toen de passagiers en sprong daarna met een parachute van boord. De kaper kwam daarbij om het leven.
De wereldvloot van Airbus A330-200’s telt op dit moment 343 toestellen. Airbus Industrie maakte op 13 augustus 1997 de eerste vlucht met dit type. Het orderboek omvat nu 557 toestellen waarvan er 343 zijn afgeleverd. Sinds de introductie op de luchtlijnen in april 1998 is dit het eerste vliegongeval met een A330.
Air France heeft zestien A330-200’s en de KLM tien. Bij de KLM vliegt het toestel sinds augustus 2005 op routes naar Afrika, het Midden-Oosten en Noord-Amerika.
Het operationele startgewicht van het vliegtuig bedraagt maximaal ruim 120.000 kg en de kruissnelheid ligt rond de 880 km/uur.
Van de A330 bestaat ook een langere variant, de A330-300, die een capaciteit van 335 passagiers heeft. Deze versie is sinds begin 1994 in gebruik. Hiervan vliegen er nu wereldwijd 266, terwijl er nog 133 in bestelling zijn. Airbus werkt nu nog aan een vrachtversie van de A330-200.