Digitale plantjes beloning zuinigheid

Het Japanse Honda populariseert de hybride auto door naast de Civic sedan ook een vijfdeurs hatchback op de markt te brengen, de Insight. Technisch gezien volgt dit nieuwe model de gebaande weg, maar dankzij de prijsstelling komt deze ‘schone’ techniek binnen bereik van een grotere groep automobilisten.

29 May 2009 16:55Gewijzigd op 14 November 2020 08:01

Bpm-vrijstelling, een lage bijtelling en slechts 25 procent van de normale wegenbelasting zijn de lokkertjes die consumenten krijgen voorgeschoteld om hen te bewegen voor een hybride model als de Honda Insight te kiezen. Het evenwicht van een hybride blijkt echter wankel. Er hoeft maar iets veranderd te worden of de CO2-waarden stijgen. De Insight heeft een CO2-uitstoot van 101 g/km. Wordt gekozen voor de meest luxueuze uitvoering, de Elegance, dan komt de uitstoot op 105 g/km uit. Oorzaak van deze stijging zijn de 16 inch in plaats van de 15 inch wielen op de goedkopere varianten.De vijfdeurs Insight is met zijn lengte van 4,395 meter een royale middenklasser. De vormgeving zal door menigeen als typisch hybride worden gezien, simpelweg omdat Honda dezelfde stroomlijn­wetten heeft gevolgd als Toyota met de Prius. Alle bekende ingrepen om een auto extra zuinig te maken worden op de Insight toegepast: lage stand op de wielen, banden met lage rolweerstand en aanpassingen aan versnellingsbak en elektronica.

De accu’s worden niet zoals bij de Civic Hybrid achter de achterbank geplaatst, maar zijn als totaalpakket compacter en zitten onder de vloer van de bagageruimte. Dat maakt het mogelijk de Insight van een neerklapbare achterbank te voorzien. Het bagagevolume varieert van minimaal 339 liter onder de hoedenplank tot maximaal 1017 liter als de achterbank in twee delen wordt neergeklapt (inclusief bergvak onder de vloer). Gelukkig is de laadvloer na het neerklappen keurig vlak.

Plantjes

Helaas blijkt de hoofdruimte op de achterbank voor volwassenen erg krap. De daklijn loopt immers al vanaf het midden van de voor­portieren naar achteren af en dat wreekt zich in de beschikbare hoogte op de achterbank. Voor niet te grote kinderen gaat het goed en voldoet de beenruimte ook. Voorin is het allemaal beter gesteld met volop ruimte in alle richtingen.

Om de auto betaalbaar te maken, koos Honda voor harde kunststoffen. Ze voeren de boventoon in het interieur. Daar wordt op een beschaafde manier met kleur gespeeld. Bij de Elegance-uitvoering is de bekledingsstof blauw en siert diezelfde kleur het met leer beklede stuur en de pookknop. De dashboardopbouw lijkt met louter digitale instrumenten op verschillende niveaus sterk op die van de Civic hatchback.

Het gadgetgehalte van de Insight is hoog, alleen al door het feit dat als er zuinig wordt gereden, er op een display plantjes ‘groeien’. Hoe meer plantjes, hoe zuiniger met de auto is omgesprongen. Verder bezit de digitale snelheidsmeter een groene of een blauwe gloed die varieert naarmate er meer of minder zuinig wordt gereden.

De overzichtelijkheid is verre van optimaal. Wie voor het eerst in een Insight stapt, zal even moeten zoeken waar alles zit.

Ecoknop

De nieuw ontwikkelde Insight wijkt qua werkingsprincipe niet af van de Civic Hybrid. Onderhuids deelt het model de lay-out van de gehele motorruimte met de Jazz. De bescheiden 1,3 liter 8-klepper levert een vermogen van 88 pk en een koppel van 121 Nm. Daar voegt zich tijdens accelereren de elektromotor bij die 14 pk voortbrengt en over een constant koppel van 92 Nm beschikt. Samen levert dat 98 pk en 167 Nm op, waarmee de 1176 kg wegende Insight prima vooruitkomt. Schakelen is uiteraard niet nodig; de auto heeft een comfortabele CVT (Continu Variabele Transmissie).

In 12,4 seconden staat de 100 km/u op de teller. Verder is met wat geduld een top van 182 km/u haalbaar. De versnellingsbak moet hiervoor wel in de sportstand geschakeld worden en de ecoknop op het dashboard uitgeschakeld. Van zuinig rijden is dan geen sprake meer. Maar met alle zuinigheidsregisters open stellen de prestaties niet teleur.

Het start-stopsysteem draagt bij aan een lager verbruik, maar stilstaand voor het stoplicht slaat de motor al binnen een minuut weer vanzelf aan, vanwege de teruggelopen accucapaciteit. Terwijl op papier 1 op 22,7 wordt beloofd, komt het gemiddelde brandstofverbruik in de praktijk uit op 1 op 18. Niet slecht voor een benzinemotor.

Afstandelijk rijgedrag

Wat het rijgedrag betreft, zal de Honda Insight geen passionele gevoelens opwekken. De auto rijdt zeer neutraal, zelfs behoorlijk klinisch en afstandelijk. Deze hybride blijkt een uitstekend vervoermiddel om probleemloos van A naar B te komen, maar niet meer dan dat. Om eerlijk te zijn is dat ook precies waar de gemiddelde automobilist naar vraagt: een praktisch, zuinig, betaalbaar en probleemloos vervoermiddel. De vanafprijs van 19.950 euro is uitermate gunstig inclusief ESP, zes airbags en climate control. De Comfort kost 20.950 euro en de Elegance is de meest complete variant, voor 22.600 euro.


Honda Insight 1.3 Elegance

Waardering

  • gunstig verbruik, concurrerende aanschafprijs, geluidsniveau, grappige gadgets
  • hoofdruimte achterin, neutraal rijgevoel, harde kunststoffen in interieur

Techniek

Cilinderinhoud: 1339 cc; maximumvermogen: 65 + 10 kW/88 + 14 pk bij 5800 tpm; maximumkoppel 121 + 92 Nm bij 4500 tpm; acceleratie 0–100 km/u: 12,4 seconden; topsnelheid: 182 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4395 mm; breedte: 1695 mm; hoogte: 1425 mm; wiel­basis: 2545 mm; gewicht: 1176 kilogram; inhoud bagageruimte: 339–1075 liter; brandstoftank: 40 liter; Honda Insight: 19.950 euro.

Alternatieven

Honda Civic Hybrid: 24.990 euro

De Honda Civic Hybrid is een sedan met een grotere lengte en aanzienlijk meer ruimte, vooral voor de achterpassagiers. Verder zijn de in het interieur gebruikte materialen van een veel hoger niveau en dat betekent dat de meerprijs ten opzichte van de Insight beslist gerechtvaardigd is.

Toyota Prius 1.8 Comfort: 24.990 euro

De nieuwe Toyota Prius is nog niet verkrijgbaar, maar die belooft juist op het gebied van brandstof­verbruik nog gunstiger uit te komen, terwijl de prijsstelling vergelijkbaar is met het huidige model. Hij is bovendien voorzien van een veel grotere 1,8 liter motor.

Volkswagen Golf 1.6 TDI Bluemotion: 25.450 euro

Een voorbeeld van een populaire middenklasser die eveneens een A-label heeft: de Bluemotion­uitvoering van de Golf. Een diesel die aanzienlijk duurder is in de wegenbelasting, waarop flink wat bpm moeten worden betaald en die 20 procent bijtelling kent bij zakelijk gebruik.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer