Toiletpotruzie uitgeborsteld
Het schoonmaakmiddelenbedrijf Reckitt Benckiser neemt opnieuw de handschoen op tegen Unilever in het toilet.
De rechter verbood vorige week een spotje waarin Reckitt Benckiser adverteert met tv-reclames voor Harpic Max. Hierin wordt Harpic vergeleken met een „veel slechter presterend” bleekmiddel in een gele fles. Die verpakking doet sterk denken aan de Glorixverpakking en dat is tegen het zere been van fabrikant Unilever.Eind deze week keert de reclame terug in aangepaste vorm. Dat liet Reckitt Benckiser gisteren weten. Het concern blijft bij de bewering dat zijn middel beter reinigt.
Maar de vrouw die dat aantoont, gaat voortaan wel mét borstel het toilet te lijf. In het oude spotje was dat niet het geval, terwijl de borstel wel werd gebruikt in testen om ‘bewijsmateriaal’ te vergaren. Ook laat het Britse concern voortaan een gereedschapsriem achterwege, die bij het concurrerende middel zou moeten worden gebruikt om de wc goed te kunnen schoonmaken.
Reckitt Benckiser en Unilever zijn elkaars rivalen op het gebied van schoonmaakmiddelen. Unilever had zijn Britse concurrent voor de rechter gedaagd, omdat de gewraakte spotjes bleekmiddelen in een slecht daglicht zouden plaatsen, waaronder die van het eigen Glorixmerk.
De rechtbank in Amsterdam bepaalde dat de reclame ongeoorloofd en misleidend is voor consumenten. Dat maakte Unilever vorige week vrijdag bekend.