Harde wind hindert overpompen olie Tricolor
Het overpompen van 2000 ton stookolie uit het gezonken Noorse vrachtship Tricolor ondervindt problemen door het weer. Met windkracht 7 en 8 kan niet worden gepompt. Sinds de start op 22 december is de helft van de 2000 ton olie overgepompt. Dat meldde een woordvoerster van het Nederlandse bergingsbedrijf Smit dinsdag.
Op 14 december zonk de Tricolor in het Nauw van Calais na een aanvaring met het 200 meter lange containerschip de Kariba. De Duitse bulkcarrier Nicola voer op 16 december op het Noorse schip. Op 1 januari sloeg het noodlot opnieuw toe: de Vicky voer op het vrachtschip. De Tricolor vervoerde ook ruim 2000 luxe auto’s.
Smit verwachtte dat de werkzaamheden binnen twee of drie weken afgerond zouden zijn. Dat gaat door het weer langer duren. Wanneer het pompen nu klaar is, kon de woordvoerster niet zeggen. „Dat is helemaal afhankelijk van het weer. Het kan nog drie weken duren, maar het kan ook volgende week zijn afgerond.”
De werkzaamheden werden vrijdag gestaakt. Een stormachtige wind, tot kracht 9, zorgde voor golven van vier tot vijf meter.
De drijvende kraan Asian Hercules II is inmiddels vervangen door de Rambiz. Deze mastbokkraan is door Smit gehuurd om het werk af te ronden. Vanaf de Asian Hercules II hebben duikers gaten geboord in compartimenten van de Tricolor om de olie te kunnen overpompen.
Het is nog steeds niet zeker of Smit de bergingsopdracht binnensleept. Het bedrijf heeft hiervoor wel een plan ingediend, aldus de woordvoerster. Zij wilde niet zeggen welke bergingsmethode volgens het bedrijf de beste is.
Smit liet eerder weten dat de Tricolor mogelijk in stukken moet worden gezaagd. „Het gaat om een enorm groot schip. Als het met kranen wordt opgetild, bestaat de kans dat het vaartuig breekt onder zijn eigen gewicht”, liet een woordvoerder destijds weten.