Economie

Ontslaggolf AD schokt personeel

Het plan van AD NieuwsMedia om 185 van de 696 banen (bijna 26 procent) te schrappen is hard aangekomen bij de vakbonden en het personeel van de krant.

ANP
20 May 2009 11:17Gewijzigd op 14 November 2020 07:57

Journalistenvereniging NVJ is hevig geschrokken van de forse reorganisatieplannen. „Een derde van de redactieleden gaat zijn of haar baan verliezen. Dat is enorm”, zei woordvoerster Bianca Rootsaert. „Het is niet eerder gebeurd in de Nederlandse krantengeschiedenis dat er zo’n grootschalige reorganisatie plaatshad.”De ondernemingsraad reageert bij monde van voorzitter Wilfred Jonkhout geschokt. „We zijn beduusd van de omvang van de vandaag voorgestelde maatregelen om de gevolgen van de crisis, met name de teruglopende advertentie-inkomsten, te pareren”, zegt Jonkhout.

De NVJ en de ondernemingsraad willen gedwongen ontslagen zo veel mogelijk voorkomen. Voor degenen die toch moeten vertrekken, willen de NVJ en de or een goed sociaal plan.

De redactie van het AD krimpt in met 124 van de 421 banen, waardoor er nog 297 overblijven. „Enkele tientallen” tijdelijke contracten van journalisten worden niet verlengd. De overige banen verdwijnen bij andere afdelingen, zoals de advertentieverkoop en de staf. De reorganisatie is een gevolg van een sterke terugloop van advertentie-inkomsten en dient ter voorbereiding op de voorgenomen verkoop van het AD en PCM aan de Belgische uitgever De Persgroep.

Regionaal hoofdredacteur Arjeh Kalmann van het AD Utrechts Nieuwsblad heeft dinsdag per direct zijn functie neergelegd. De reden wordt niet bekendgemaakt. Wel is duidelijk dat alle regionale hoofdredacteuren hun functie zien verdwijnen. De hoofdredactie van alle (regionale) AD-titels wordt teruggebracht van zes naar twee leden. „Een andere belangrijke verandering is dat er met minder vaste verslaggevers en met veel meer freelancers en correspondenten gewerkt zal gaan worden”, aldus algemeen hoofdredacteur Jan Bonjer van het AD.

AD NieuwsMedia is nu nog een joint venture van Wegener en PCM Uitgevers, maar Wegener verkoopt zijn belang van 37 procent aan PCM, dat daarnaast NRC Handelsblad, nrc.next, Trouw en de Volkskrant uitgeeft. PCM wordt op zijn beurt overgenomen door de Belgische uitgever De Persgroep, die ook al Het Parool in handen heeft. De herstructurering moet per 1 september zijn afgerond. Het concept van de krant blijft intact.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer