Air France-KLM schrapt banen en dividend
PARIJS (ANP) – Air France-KLM is geraakt door de economische teruggang en heeft het afgelopen kwartaal een nettoverlies geboekt van een half miljard euro. De luchtvaartmaatschappij schrapt extra banen en keert geen dividend uit om kosten te besparen.
Het bedrijf schrapte het afgelopen boekjaar al 2700 banen. Daar komen dit jaar nog eens drieduizend banen bij. Daarbij vallen geen gedwongen ontslagen.Dat maakte Air France-KLM dinsdag nabeurs in Parijs bekend bij de presentatie van de cijfers over het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar 2008/2009 dat op 31 maart eindigde.
De luchtvaartmaatschappij neemt deze maatregelen nadat het voor het eerste jaar sinds de fusie in 2003 een verlies heeft geboekt. Het nettoverlies kwam op jaarbasis uit op 814 miljoen euro. In het voorgaande gebroken boekjaar stond er nog een winst van 756 miljoen euro in de boeken van Air France-KLM.
President–directeur Peter Hartman van Air France-KLM spreekt van een enorme crisis. „De eerste drie kwartalen waren nog redelijk. Het vierde kwartaal viel alles naar beneden", aldus Hartman. Toch was het vierde kwartaal met een verlies van 505 miljoen euro beter dan martktvorsers in doorsnee hadden voorspeld. Zij gingen uit van een verlies van 618 miljoen euro.
De luchtvaartmaatschappij heeft last van de afzwakkende economie en de sterk schommelende olieprijs. De passagiersaantallen lopen sterk terug en het vrachtvervoer neemt af. Air France-KLM schroeft dan ook de capaciteit voor zowel passagiers als vracht terug.
Eind maart gaf het bedrijf al een winstwaarschuwing en zei dat het operationele verlies op 200 miljoen euro zou uitkomen. Dinsdag bleek dat het gaat om een verlies van 129 miljoen euro, in vergelijking met een operationele winst van 1,28 miljard euro in het voorgaande boekjaar. „We zijn enorm goed in staat geweest de kosten te drukken", aldus Hartman.
Het concern heeft de afgelopen weken wel tekenen gezien van stabilisatie, zowel bij het vrachtvervoer als in het aantal passagiers. Air France–KLM vindt het te snel om ervan uit te gaan dat deze lichtpuntjes de start zijn van een economisch herstel. „Het diepste dal hebben we misschien wel gehad", aldus Hartman. Air France-KLM doet nog geen concrete voorspellingen voor de rest van het jaar.