Kans op onnodige infectie bij ooglaserkliniek
Het personeel in ooglaserklinieken heeft te weinig kennis op het gebied van reiniging, desinfectie en sterilisatie. Daardoor lopen veel patiënten de kans een ooginfectie te krijgen.
Dat constateert de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in een onderzoek onder alle 46 klinieken in Nederland. Drie klinieken functioneerden „echt onder de maat”, constateerde de IGZ. Als bij een derde bezoek de klinieken nog steeds niet aan de gestelde voorwaarden voldoen, kan de inspectie overgaan tot sluiting.Afhankelijk van de ingreep is het infectierisico bij de onderzochte klinieken gering tot zeer groot. „Helaas lijken vrijwel alle klinieken zich onvoldoende bewust van dit risico en hebben zij meestal het infectiepreventiebeleid ten onrechte matig tot slecht georganiseerd”, schrijft de IGZ. Die noemt het opvallend dat er verschillende normen voor de operatiekamer (ok) worden gehanteerd. „In een klein aantal gevallen kon men niet aangeven aan welke ok-normen de behandelruimte voldeed.”
Aanleiding voor het onderzoek zijn acht meldingen de afgelopen twee jaar van ernstig oogletsel dat verband hield met een laserbehandeling. De inspectie oordeelt positief over de bekwaamheid van de behandelende oogartsen, net als over de resultaten van de behandeling. Alle 46 klinieken kregen een vragenlijst voorgelegd. Daarna zijn 24 klinieken door de inspectie bezocht.
Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN) constateert dat er inderdaad verbeterpunten zijn, ook op het gebied van infectiebestrijding. Daar wordt aan gewerkt, liet een woordvoerder weten. Ooglaseren is in Nederland absoluut veilig, stelt ZKN dat ruim dertig klinieken van een keurmerk voorzag.
In Nederland laten per jaar circa 19.000 mensen hun ogen laseren. De behandelingen zijn ook populair in het buitenland, waaronder Turkije. Daar heeft de inspectie geen onderzoek naar uitgevoerd. De IGZ-woordvoerder noemt het pikant dat de inspectie ook een reisbureau vond dat „tussen de stedentrip door” mensen een ooglaserbehandeling aanbiedt.
In 2007 waarschuwde de Consumentenbond al voor ooglaserklinieken waar niet-geregistreerde artsen werken. De consumentenorganisatie eiste toen in zijn gids dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg zou ingrijpen bij klinieken met niet-geregistreerde artsen.
Van de 38 onderzochte ooglasercentra kregen 7 klinieken het predicaat matig of slecht, de overige 31 krijgen een redelijk tot zeer goed. Elf instellingen weigerden mee te doen. Over het algemeen gold: hoe duurder de kliniek, hoe beter de score.