Thuiswinkel Waarborg bekender
Steeds meer consumenten kennen het keurmerk Thuiswinkel Waarborg voor winkelen op afstand. Nadat het logo is getoond herkent 82 procent het keurmerk van de belangenvereniging Thuiswinkel.org. In 2005 was dit nog 50 procent, zo blijkt uit onderzoek van TNS NIPO.
Ruim zes op de tien mensen (63 procent) weten dat er een keurmerk is voor thuiswinkelen via internet of een catalogus. Van deze groep noemt 8 procent spontaan de Thuiswinkel Waarborg. Bijna de helft (48 procent) herkent het keurmerk na het lezen van de naam en 82 procent is bekend met het keurmerk wanneer het logo getoond wordt. Consumenten associëren het keurmerk ook met veiligheid (23 procent) en betrouwbaarheid (21 procent), de belangrijkste doelen van Thuiswinkel Waarborg. Voor consumenten betekent de waarborg dat zij extra rechten hebben als ze iets kopen via een webwinkel of een postorderbedrijf. Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie mogen na een financiële en juridische screening de Thuiswinkel Waarborg voeren.Volgens het onderzoek letten consumenten bewust op het keurmerk als ze gaan winkelen. Zo geeft 66 procent aan dat hij eerder geneigd is een product te kopen als op een site de Thuiswinkel Waarborg staat.