Jarige Wereldwinkel gaat met tijd mee
Houten pindabakjes uit Afrika, poppetjes uit Mexico, sjaaltjes uit India. Wie heeft nooit een cadeautje gehad uit de Wereldwinkel? Dit jaar bestaat de keten veertig jaar. Het jubileum wordt in september gevierd.
Is uit veel vrijwilligersprojecten uit de woelige jaren zeventig inmiddels de stekker getrokken; zo niet bij de Wereldwinkels. De 372 vestigingen halen een gezamenlijke omzet van bijna 33 miljoen euro. Meer dan 12.000 vrijwilligers houden de winkels draaiend. In 2007 en 2008 werd de Wereldwinkel uitgeroepen tot ”beste cadeauwinkelketen van Nederland”.De winkels zijn met de tijd meegegaan. Geen rommelige inrichting meer met goedkope spulletjes uit de derde wereld. Zeker in de grote steden bevinden de winkels zich op A-locaties. De interieurs zijn op het chique af, de spullen idem dito. Ook de prijzen zijn met de professionalisering meegegroeid. „Maar daarvoor krijg je wel artikelen die nergens anders te krijgen zijn”, zegt woordvoerster Daniëlle de Jong.”
De vrijwilligers zijn vooral vrouwen van rond de 55 jaar. Op het centrale kantoor van de landelijke vereniging werken tien betaalde krachten. Zij doen de inkoop en geven cursussen. „Medewerkers leren bijvoorbeeld te lobbyen bij de gemeente om op het stadhuis standaard Max Havelaar koffie geschonken te krijgen, of om bedrijven zo ver te krijgen kerstpakketten te geven die afkomstig zijn uit de derde wereld.”
Want de oorspronkelijke doelstelling van de Wereldwinkel staat nog steeds overeind: kleine boeren en fabrikanten uit arme landen de mogelijkheid bieden om voor een eerlijke prijs hun spullen te verkopen. „We letten ook op de arbeids- en leefomstandigheden”, zegt De Jong. „Kinderen van arbeiders moeten naar school kunnen, vrouwen moeten een eerlijke positie hebben en de medewerkers mogen niet worden uitgebuit.”
De winst die de winkels maken, wordt zo veel mogelijk geïnvesteerd in de winkels zelf. Besturen van de winkels zijn vrij om daarbij zelf projecten te steunen in derdewereldlanden.
De laatste jaren is ”ethnic” een trend. Ook grote winkelketens storten zich op de markt van kleurrijke exotische jurken, kettingen, jassen en woninginterieurs. „Niets mis mee”, vindt De Jong. „Maar als mensen bij ons kopen, weten ze gegarandeerd zeker dat de spullen zijn gemaakt zonder uitbuiting en kinderarbeid.”