Economie

Scheepsbouwers zien minder orders

De Nederlandse scheepsbouwers hebben een goed 2008 achter de rug, maar zagen in september de orderinname stilvallen.

ANP
15 May 2009 08:17Gewijzigd op 14 November 2020 07:55
De Nederlandse scheepsbouwers hebben een goed 2008 achter de rug, maar zagen in september de orderinname stilvallen. foto ANP
De Nederlandse scheepsbouwers hebben een goed 2008 achter de rug, maar zagen in september de orderinname stilvallen. foto ANP

De orderportefeuilles zijn zodanig gevuld dat de scheepsbouwers het in 2009 nog druk hebben, maar voor de periode daarna vrezen ze lege boeken. Dat zei algemeen directeur Martin Bloem van Scheepsbouw Nederland gisteren naar aanleiding van de publicatie van de jaarcijfers over 2008.Vorig jaar waren de Nederlandse scheepsbouwers goed voor een omzet van 8,8 miljard euro, tegen 7,6 miljard euro een jaar eerder. Binnen de sector was werk voor 37.500 mensen, tegen 35.000 het jaar ervoor. Daarmee presteerde de Nederlandse scheepsbouw goed in vergelijking met Europese concurrenten. Dat zou komen doordat de Nederlandse scheepsbouwers zich richten op de bouw van minder conjunctuurgevoelige schepen dan andere Europese landen en de werven in het Verre Oosten.

Het afgelopen jaar werden 378 zeeschepen opgeleverd. De werven ontvingen orders voor de bouw van 204 schepen met een waarde van 2,6 miljard euro. In 2007 werd nog voor 4,12 miljard euro aan nieuwe schepen besteld. Meer dan 85 procent van de schepen is bestemd voor buitenlandse reders.

De omzet van de toeleveranciers steeg met 17 procent tot 5,7 miljard euro. Hier was eind 2008 werk voor ruim 23.000 mensen.

De Nederlandse scheepsbouwsector zet meer in op de bouw van bagger- en offshoreschepen dan op bijvoorbeeld grote containerschepen en olietankers en is daardoor minder gevoelig voor de economische achteruitgang. Toch hebben ze last van oneerlijke concurrentie uit bijvoorbeeld Spanje. „Daar krijgen de scheepsbouwers via een combinatie van fiscale maatregelen subsidies tot wel 30 procent”, aldus Bloem.

De branche wil dat dit wordt aangepakt in Europees verband. Bovendien zou de sector graag zien dat de Nederlandse overheid vaart maakt met de in 2006 afgesproken Borgstellingsregeling Scheepsnieuwbouw, waarbij de overheid garant staat voor de kosten van de bouw van het schip.

De nieuwe regeling zou kunnen helpen bij het binnenhalen van nieuwe orders, meent Scheepsbouw Nederland. Volgens Bloem hebben de Nederlandse scheepswerven nog relatief weinig afzeggingen gekregen van bestelde schepen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer