Kerk & religie

Kortdurende uitzending heeft impact op jongere

Kortetermijn-uitzendingen van zendings- en ontwikkelingswerkers hebben aantoonbaar grote invloed op hen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Evangelische Zendingsalliantie (EZA).

Kerkredactie
13 May 2009 11:13Gewijzigd op 14 November 2020 07:54
TERSCHUUR – Kortetermijn-uitzendingen van zendings- en ontwikkelingswerkers hebben aantoonbaar grote invloed op hen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Evangelische Zendingsalliantie (EZA). Foto RD
TERSCHUUR – Kortetermijn-uitzendingen van zendings- en ontwikkelingswerkers hebben aantoonbaar grote invloed op hen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Evangelische Zendingsalliantie (EZA). Foto RD

Zo’n 5 procent van de jongeren die meegaan met een kortetermijnzendings- en evangelisatiereis of een hulpverleningsreis, kiest voor een baan in zending, hulpverlening of ontwikkelingssamenwerking. Twee derde van de deelnemers zegt dat de invloed van de uitzending positief is geweest voor hun geestelijk leven en hun vertrouwen op God.Van de respondenten geeft 7 procent aan dat de ”short term” ervaring van invloed is geweest op hun studiekeuze: 4 procent zegt een opleiding begonnen te zijn om in ontwikkelings­samenwerking actief te kunnen zijn, 1 procent om in christelijke hulpverlening aan de slag te kunnen en 2 procent om in de zending aan het werk te gaan.

De effecten in het werkveld zijn niet onderzocht. EZA-projectcoördinator Tijs van den Brink: „Dergelijke effecten zijn moeilijk te meten, doordat kortetermijnuitzendingen aanhaken bij bestaande projecten. Die worden uiteindelijk gedragen door langetermijnzendings- en ontwikkelingswerkers.”

De EZA werkte in het onderzoek samen met zes organisaties die regelmatig hulpverlenings- of evangelisatiereizen verzorgen: Athletes in Action, Interserve, Jeugd met een Opdracht, Livingstone, Operatie Mobilisatie en World Servants. In totaal zijn 1300 personen die in 2004 aan zo’n reis deelnamen, benaderd. Daarvan hebben 400 deelnemers de onlinevragenlijst ingevuld.

Verreweg de meeste respondenten namen deel aan groepsreizen. De reisduur was meestal kort, 90 procent nam deel aan een reis van maximaal vier weken. Opvallend is het grote aantal deelnemers dat vaker aan zo’n reis deelneemt: vier op de tien van de respondenten waren al eerder met een vergelijkbare reis mee geweest en iets meer dan de helft ging later nog een of meerdere keren mee.

Op de vraag naar hun motivatie konden de deelnemers een keuze maken uit twintig trefwoorden. ”Helpen” sprong er bij de respondenten met twee derde uit, ongeveer evenveel deelnemers vinkten ”steentje bijdragen” aan.

De respondenten zijn het massaal eens met de stelling ”Ik kijk goed terug op mijn short term ervaring” (85 procent), terwijl nog eens ruim 10 procent het daar deels mee eens is. Bijna unaniem zijn ze van mening dat ze anderen zouden adviseren om ook aan zo’n reis deel te nemen. „Het is heel goed om zoiets te doen, niet zozeer om te helpen, maar meer voor jezelf”, zo zei een jongere.

In het meinummer van het EZA-blad Zending Nú wordt ingegaan op de resultaten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer