PvdA voor vrijstelling elektrische auto
DEN HAAG (ANP) – De PvdA is er voor om het gebruik van de elektrische auto te stimuleren door bijvoorbeeld het subsidiëren van de aanschafprijs. „Je zou bijvoorbeeld geen bpm kunnen heffen", stelt Tweede Kamerlid Samsom. De overheid zou daarnaast in het kader van duurzaam inkoopbeleid als eerste grote klant kunnen optreden en elektrische dienstauto’s kunnen aanschaffen.
Verkeersminister Eurlings komt voor de zomer met een actieplan om de introductie van duurzaam aangedreven auto’s te stimuleren. Hij wilde maandag bij de presentatie van de eerste Europees goedgekeurde elektrische auto, de Noorse TH!NK City, niet zeggen welke (steun–)maatregelen in het vat zitten. Zijn collega’s van Economische Zaken en VROM zijn erbij betrokkenSamsom schetste enkele mogelijkheden. De PvdA heeft samen met GroenLinks eind maart als onderdeel van de bestrijding van de crisis een motie aanvaard gekregen, die pleit voor het bevorderen van de versnelde introductie van auto’s die op stroom rijden.
De TH!NK City mag vanaf maandag overal in de Europese Unie de weg op en worden verkocht. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) regelde die Europese toelating. De prijs van 40.000 euro is echter niet concurrerend. Een acceptabelere verkoopprijs van 25.000 euro zou kunnen worden bereikt door bijvoorbeeld belastingvoordelen, die niet veel geld hoeven te kosten, opperde TH!NK–directeur Christopher Neal.
Eurlings showde de auto op het Plein voor de Tweede Kamer in Den Haag. Hij sprak van een Noors product met een Nederlands randje. Nederlandse bedrijven lopen volgens de bewindsman voorop met de ontwikkeling van motoren voor elektrische auto’s. Hij wees ook naar de rol van onderzoeksinstituut TNO.
De TH!nk City heeft een bereik van 180 tot 200 kilometer, waarna de batterij weer moet worden opgeladen. Met daarnaast een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur is de auto vooral geschikt voor korte ritten in het stadsverkeer, aldus Eurlings. Maar hij verwacht dat binnen een tot twee jaar batterijen op de markt komen waamee afstanden van 400 tot 500 kilometer kunnen worden gereden en die een oplaadtijd van slechts één uur vergen. De Europese toelating van de TH!NK City maakt het namelijk mogelijk voor fabrikanten om geld te verdienen met de verdere ontwikkeling van zulke batterijen en motoren. Nederlandse bedrijven lopen daarbij voorop en Eurlings is erop gebrand die voorsprong te behouden, ook omwille van de werkgelegeheid die die positie oplevert, benadrukte hij.