Economie

Nederland flirt nog met e-reader

Een doorbraak van e-readers laat in Nederland even op zich wachten. Uitgevers zijn enthousiast over deze apparaten, waarmee digitale boeken gelezen kunnen worden. Maar om die tot een succes te maken is er samenwerking nodig tussen alle betrokken partijen, zegt directeur Daniel Ropers van internetwinkel bol.com.

ANP
11 May 2009 08:23Gewijzigd op 14 November 2020 07:53

In de Verenigde Staten maakt de e-reader een sterke ontwikkeling door. Producten van grote partijen als Sony en Amazon.com vinden daar al veel aftrek.Nederlandse gebruikers van e-readers zijn er nog nauwelijks. De Reader van Sony heeft alleen nog maar de oversteek naar Groot-Brittannië en Frankrijk gemaakt. Wie een Kindle van Amazon wil bemachtigen, moet daarvoor naar de VS reizen.

Amazon gaf vorige week de markt een nieuwe impuls door een grotere versie van zijn Kindle te presenteren. Daardoor is het ook mogelijk om op een prettige manier kranten te lezen. The New York Times en Nederlandse krantenuitgevers zeggen ook klaar te zijn voor digitale distributie. NRC Media, onderdeel van PCM, begon ruim een jaar geleden met de verspreiding van NRC Handelsblad via de iLiad, een e-reader die is ontwikkeld door iRex Technologies, een spin-off van Philips.

Groot is de markt nog niet. NRC Media heeft zonder veel inspanning zo’n 2000 iLiads verkocht. „En daarmee durven wij te stellen dat we de grootste wederverkoper van dit product zijn”, zegt marketingmanager Charles Lansu. Een probleem blijft voorlopig de prijs. De iLiad kost in combinatie met een digitaal abonnement op NRC Handelsblad 699 euro. Voor de nieuwste Kindle van Amazon moet nog altijd 489 dollar worden betaald.

Volgens Daniel Ropers van bol.com is het in Nederland noodzaak dat partijen gezamenlijk hun schouders eronder zetten.

Bol.com kijkt naar eigen zeggen al anderhalf jaar naar de distributie van digitale content. Het bedrijf wil geruchten dat het nog dit jaar een op Nederland gerichte e-boekendienst introduceert, niet ontkennen. Het bedrijf sluit ook niet uit met een eigen e-reader te komen. Een besluit is echter nog niet gevallen, zegt Ropers. „Belangrijk is dat niet alleen partijen die de content aanbieden er blij van worden. Dat is bijvoorbeeld misgegaan in de muziekindustrie met digitale downloads. Voor ons is het van belang dat er een product komt dat ook voor de consument relevant is.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer