VROM ketende asbestschip ten onrechte
Het ministerie van VROM had de tanker Sandrien niet in de Amsterdamse haven aan de ketting mogen leggen. De Raad van State oordeelde woensdag dat de inspectie milieuhygiëne het onder Mauritiaanse vlag varende schip op oneigenlijke gronden heeft belemmerd uit te varen.
Volgens de inspectie zijn in het schip asbest en andere schadelijke stoffen verwerkt. De eigenaar zou het in deplorabele staat verkerende vaartuig op onverantwoorde wijze willen laten slopen op een strand in India. VROM wil daarom dat de Sandrien eerst wordt ontmanteld door een professionele sloper, maar de rederij ging daartegen in beroep.
De Raad van State heeft bepaald dat VROM heeft nagelaten tijdens de procedure te melden dat het schip niet op de zogenoemde groene lijst stond. Op die lijst staan stoffen vermeld die niet schadelijk zijn voor het milieu.
Nog onduidelijk is of het schip de Amsterdamse haven, waar het nu al ruim een jaar ligt, mag verlaten. Milieuorganisatie Greenpeace heeft het Openbaar Ministerie verzocht de eigenaar strafrechtelijk te vervolgen, omdat die tegen Europese richtlijnen in gevaarlijk afval wil exporteren. Ook is het volgens een woordvoerster van Greenpeace in India bij wet verboden vervuilde schepen aan te bieden voor de sloop. Mogelijk kan deze procedure ervoor zorgen dat de tanker nog niet mag uitvaren.
Greenpeace vindt de uitspraak onbegrijpelijk en teleurstellend en maakt zich ernstig zorgen over de nu ontstane situatie. De woordvoerster wijst erop dat de eigenaar van de Sandrien ook de Erika in bezit had. Het vergaan van die tanker in 1999 voor de Franse kust leidde tot een grote milieuramp.
De reder heeft van de Nederlandse scheepvaartinspectie eerder toestemming gekregen het schip eenmalig leeg te vervoeren. Volgens Greenpeace heeft de eigenaar echter gezegd de tanker weer in de vaart te willen brengen.