Mislukte en gelukte bezorgkostenpintruc
Er is op maandag geprobeerd twee bejaarden op te lichten met de bezorgkostenpintruc. Eén keer lukte dit niet, de andere keer wel.
Op de Hobbemastraat werd maandagmiddag, rond half 6 aangebeld bij de woning van een 78-jarige man. Hij deed open en voor de deur stond een pakketjesbezorger, die hem verzocht de bezorgkosten te pinnen. De bewoner wilde contant betalen, maar dat kon niet.
Toen hij het bedrag moest pinnen, vertrouwde hij het niet en verzocht de man zijn woning te verlaten. Bij latere controle bij de zogenaamde afzender, bleek die in het geheel geen pakketje te hebben gestuurd.
De verdachte was een getinte man, vermoedelijk Antilliaans /Surinaams, 25-30 jaar, ± 1.80 meter en zwart haar. Hij was netjes gekleed en sprak gebrekkig Nederlands.
Een man belde rond 6 uur op de Eikenlaan aan bij de woning van een 80-jarige man. De bewoner deed open. De man had een pakketje voor hem, maar hij moest eerst de bezorgkosten pinnen. De bewoner zocht zijn bankpasje, maar toonde daarbij zijn pincode aan de ‘bezorger’.
Toen de bewoner de bankpas had gevonden, pakte de ‘bezorger’ die aan en liep met een smoesje weg. Toen het slachtoffer kort daarna met de bank belde, bleek er al geld met de pas te zijn opgenomen.
Deze verdachte sprak over een man met een blanke huidskleur, rond de 25 jaar oud, donker half lang haar en een mager gezicht. Hij had een witte blouse aan.
Het signalement van de beide verdachten komt niet overen, maar gezien hun verhaal dat zij ophangen, bestaat het vermoeden dat zij wel iets met elkaar te maken hebben.
Aan getuigen die de verdachte(n) menen te herkennen of die iets verdachts hebben gezien op of in de omgeving van de Hobbemastraat / Eikenlaan wordt verzocht contact op te nemen met de politie van district Rijn & Venen op telefoonnummer 0900-8844.
In de uitzending van Bureau Hengeveld, het opsporingsprogramma van RTV Utrecht, besteedt de politie op woensdag 6 mei aandacht aan deze manier van oplichting.