Cabrio met een eigenzinnig karakter
Een extra tellertje dat op speelse wijze aan de toerenteller is bevestigd vormt het nieuwste gadget voor de cabriorijder. De Always Open Timer van de Mini Cabrio telt het aantal uren en minuten dat er met de kap volledig open wordt gereden. De tweede editie van de Cabrio ontstijgt natuurlijk volledig dit gadgetniveau.
Er zijn inmiddels heel wat jaren verstreken sinds de Mini onder regie van BMW in zijn tweede verschijningsvorm op de markt kwam. Omdat de cabrio op basis van het vorige model van veel recenter datum was, mocht die nog een paar jaar extra mee. Met de komst van de nieuwe Mini Cabrio is het volledig programma nu van dezelfde generatie.Kleine verschillen
Liefhebbers zoeken bij een nieuw model altijd naar de kenmerken die voor het onderscheid zorgen. Bij de Mini is dat geen sinecure. De kijker moet het hebben van kleine uiterlijke verschillen met het vorige model. Gelukkig zorgden de ontwerpers van de Mini Cabrio voor één overtuigend bewijs. De rolbeugel die voorheen hoog achter de achterbank stond, zit nu veel lager en komt pas tevoorschijn als het nodig is, bijvoorbeeld bij een dreigende koprol.
De echte liefhebber zal echter op veel meer verschillen wijzen, zoals grille, koplampen, achterlichten en bumpers.
In feite is de hele auto afwijkend, zonder dat het direct opvalt. Op het naar beneden scharnierende bagageklepje zijn de buitenop geplaatste scharnieren verdwenen. Ook ligt de cabriokap in neergeklapte toestand fraaier op de achtersteven, al blijft het samengevouwen pakket het zicht door de achteruitkijkspiegel belemmeren.
Handige functie
De opening van de bagageruimte is met gesloten kap makkelijk te vergroten doordat het gedeelte onder de glazen achterruit kan worden geopend. Met de kap open blijkt het bagagevolume met 125 liter uiterst bescheiden. Gaat deze dicht, dan groeit dit naar 170 liter. Wel kan de achterbank in twee delen worden neergeklapt tot een volume van 660 liter. Een handige functie, omdat de beenruimte achterin dermate klein is dat volwassen personen er sowieso niet kunnen zitten. Want ondanks dat de Mini een forse uitstraling heeft, meet de Cooper S Cabrio met zijn grotere bumpers slechts 3,71 meter.
Bij de cabriokap kan het gedeelte boven de voorpassagiers elektrisch worden opengeschoven als een soort schuifdak – ook tijdens het rijden, ongeacht de snelheid. Tot een snelheid van 30 km/u opent de volledige kap in slechts vijftien seconden.
De vier zijruiten zijn afzonderlijk te bedienen, maar ook met één centrale knop. De windstop blijkt vooral prettig als lange afstanden open worden gereden. Omdat dit kleinood opmerkelijk laag blijkt, heeft het nauwelijks invloed op het open gevoel dat de auto geeft.
Voor de vorm
De interieurinrichting volgt exact de overige Minimodellen. De auto heeft een relatief lage zitpositie, wat als sportief wordt ervaren. De ruimte voorin blijkt zelfs voor langere personen groot genoeg, de achterbank staat er echter vooral voor de vorm. De centraal geplaatste snelheidsmeter is tot ongekende omvang toegenomen, terwijl dit instrument voor het snel aflezen van de rijsnelheid eigenlijk fout staat. De snelheid kan echter ook op de display van de boordcomputer worden gezet en dan blijkt die hele grote klok zo goed als overbodig.
Kwalitatief maakt de Mini Cabrio een uitstekende indruk, zowel wat materiaalkeuze als wat afwerking betreft. De Mini komt zeer eigenzinnig over en dat past precies bij het merk.
Fantastische souplesse
De Cooper en de Cooper S hebben dezelfde 1,6 liter motor met 16 kleppen en variabele timing. De Cooper S levert met turbo 175 pk en een koppel van 240 Nm (260 Nm met overboost).
De volledige trekkracht blijft tussen 1600 en 5000 tpm volledig beschikbaar, wat borg staat voor een fantastische souplesse. De Cooper S gaat er als een raket vandoor. Na 7,4 seconden staat de 100 km/u op de teller (top 222 km/u). Stilstaand voor een stoplicht doet het start-en-stopsysteem de motor afslaan. Dit levert de nodige brandstofbesparing op in de stad en in de file. Het gemiddelde verbruik komt uit op 1 op 12. De motor klinkt lekker sportief door de dubbele, centraal geplaatste uitlaatpijpen.
De Mini Cooper S heeft een behoorlijk sportief afgestemd onderstel, dat prima bij het totale karakter van de cabrio past. Comfort en dynamiek zijn in balans.
De besturing werkt lekker direct en door zijn korte carrosserie geeft de auto het gevoel met het achterwerk bestuurd te kunnen worden.
Als de zon even schijnt zal de Mini-rijder het gevoel bekruipen direct naar buiten te moeten en te gaan genieten.
De Mini Cooper S Cabrio kost 35.685 euro. De turboloze Cooper is vanaf 27.405 euro verkrijgbaar. De twee motorvarianten kunnen ook met een Steptronicautomaat worden geleverd en met een oneindige reeks opties en pakketten.
Mini Cooper S Cabrio
Waardering
- aantrekkelijke uitstraling, zeer sportieve turbomotor, mooie kapconstructie
- met wat opties erbij erg kostbaar, nauwelijks ruimte op de achterbank
Techniek
Cilinderinhoud: 1598 cc; maximumvermogen: 128 kW/175 pk bij 5500 tpm; maximumkoppel: 240 Nm bij 1600-5000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 7,4 seconden; topsnelheid: 222 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 3714 mm; breedte: 1683 mm; hoogte: 1414 mm; wielbasis: 2467 mm; gewicht: 1305 kilogram; inhoud bagageruimte: 125-170 liter; brandstoftank: 50 liter; Mini Cooper S Cabrio: 35.685 euro.
Alternatieven
BMW 118i Cabrio: 35.525 euro
Een auto van hetzelfde concern, maar vanuit een totaal andere visie ontworpen. Toch een aantrekkelijk alternatief voor de Mini, al is de BMW wat minder snel. Wel biedt de auto meer ruimte en een wat meer op comfort afgestemd onderstel.
Mazda MX5 1.8 Executive: 34.635 euro
Omdat de Mini Cabrio achterin nauwelijks ruimte biedt, is een echte roadster beslist een alternatief. De MX5 van Mazda is een echte rijdersauto met een fenomenale wegligging en een weliswaar handmatig maar zeer snel te sluiten softtop.
Volkswagen EOS 1.4 TSI 160 pk: 35.660 euro
Wie een cabrio kiest, kan ook gaan voor een modern variodak. Dit is onder meer te vinden bij de Volkswagen EOS, die ook redelijk volwaardig door vier personen kan worden gebruikt. De 1,4 liter motor met twee turbo’s komt qua krachtexplosie redelijk in de richting van de Cooper S.