Cruciale week voor Chrysler
DETROIT (ANP) - Deze week wordt duidelijk of het Amerikaanse autoconcern Chrysler nog bestaansrecht heeft. De Amerikaanse overheid heeft de eigenaren van de onderneming tot vrijdag de tijd gegeven om met een overlevingsplan te komen. Cruciaal daarin is de rol van Fiat.
De Italiaanse autofabrikant wil Chrysler een duw in de goede richting geven door zijn technologie voor kleinere auto’s ter beschikking te stellen. Voor Chrysler is dit noodzaak. De grote, dure bakken van de op twee na grootste autofabrikant van de Verenigde Staten komen nog maar nauwelijks de showroom uit. Amerikanen besluiten steeds vaker om met een energiezuiniger exemplaar te gaan rijden.De komst van Fiat is echter geen zekere zaak. Het belangrijkste struikelblok is dat de huidige eigenaar van het Amerikaanse concern, de investeringsmaatschappij Cerberus, een akkoord moet bereiken met zijn obligatiehouders. Die bezitten bijna 7 miljard dollar aan schuldpapieren. Deze schuld is een te grote last voor Chrysler om zijn activiteiten te kunnen voortzetten. Ook moet de rol van minderheidsaandeelhouder Daimler in de nieuwe onderneming nog worden opgehelderd.
Vrijdag bleek al dat de obligatiehouders bereid zijn om concessies te doen. Zij willen, volgens bronnen bij de onderhandelingen die door Amerikaanse media worden aangehaald, bijna de helft van de schuld wegstrepen in ruil voor een belang van 40 procent in de nieuwe onderneming. Belangrijk is ook dat de schuldeisers Fiat niet meer willen dwingen om een investering van 1 miljard dollar te doen. Fiat hoopt zaken te kunnen doen met Chrysler zonder de portemonnee te trekken.
Als de partijen eruit komen, krijgt Fiat het waarschijnlijk voor het zeggen bij Chrysler. De verwachting is dat topman Sergio Marchionne, net als Renault-topman Carlos Ghosn enkele jaren geleden bij Nissan, op en neer zal pendelen tussen zijn eigen bedrijf en de onderneming waarin een minderheidsbelang wordt verworven.
De 56-jarige Marchionne heeft bij Fiat bewezen zaken te kunnen keren. Bij zijn aantreden in 2004 was de Italiaanse trots van weleer op sterven na dood nadat veel marktaandeel op de thuismarkt was verloren. Marchionne greep hard in: hij ontsloeg veel oudgedienden in het management en maakte een einde aan de lange tijd die Fiat nodig had om auto’s van de tekentafel in productie te krijgen. De herintroductie van de Fiat 500 in 2007, alom geprezen door de autopers, betekende de definitieve terugkeer van zijn concern.
Een overeenkomst tussen de betrokken partijen hoeft overigens niet te betekenen dat de Amerikaanse overheid haar fiat geeft. In maart veegde de regering-Obama overlevingsplannen van Chrysler én General Motors (GM) hard van tafel.
GM presenteerde maandag nieuwe maatregelen om de overheid gunstig te stemmen. Bij het concern zullen nog eens zeven- tot achtduizend banen verdwijnen. Om schulden weg te werken, heeft Amerika’s grootste autofabrikant voorgesteld om 27 miljard dollar aan schuldpapieren om te ruilen voor aandelen. In de nieuwe opzet krijgen de Amerikaanse overheid en de vakbonden de meerderheid van de aandelen.