Plan voor luchtlijn tussen Randstad en noorden
Een vliegverbinding op biobrandstof moet op korte termijn een alternatieve verbinding vormen tussen de Randstad en het noorden van het land.
Het Platform voor Duurzame Luchtvaart (PDL) heeft zaterdag een bericht daarover in het Dagblad van het Noorden en De Telegraaf bevestigd. De organisatie voert momenteel intensief gesprekken over deze Noorderluchtlijn (NLL) met onder meer Schiphol, luchthaven Eelde, de Nederlandse Spoorwegen (NS), het Rijk en de noordelijke provincies.De exploitatiekosten van de Noorderluchtlijn zouden volgens een eerste verkenning 8 miljoen euro per jaar zijn. Daarvoor kunnen per dag vijf retourvluchten tussen Groningen en Schiphol worden uitgevoerd.
Met een vervoersstroom van 350 reizigers per dag zou deze dienstregeling al rendabel zijn. De kaartjes voor de luchtlijn zouden ongeveer evenveel gaan kosten als die voor de hogesnelheidslijn naar Parijs. Een enkele reis zou volgens een eerste schatting rond de 60 euro kosten.
Wanneer alle partijen groen licht geven, zou de verbinding binnen een jaar operationeel kunnen zijn. Een belangrijk aspect van de vliegroute is dat de nieuwe vorm van openbaar vervoer CO2-neutraal is. De vliegtuigen zouden gaan werken op een uit algen te ontwikkelen biobrandstof.
Volgens de PDL kan de luchtlijn een goed alternatief zijn voor de Zuiderzeelijn, een hogesnelheidslijn waarvoor het noorden zich de afgelopen twintig jaar hard maakte. Het kabinet schoot dit plan in 2007 definitief af. De enorme investering zou nauwelijks een bijdrage leveren aan de versterking van de economische structuur of de verbetering van de bereikbaarheid van het noorden.
Een betere bereikbaarheid van het noorden is jaren onderwerp van discussie. Het noorden was zeer verbolgen toen het kabinet in 2007 de Zuiderzeelijn afschoot.
Minister Eurlings (Verkeer) maakte als compensatie 2 miljard vrij voor de noordelijke provincies.
Ook een gemeente als Urk was ongelukkig met het schrappen van de Zuiderzeelijn.