Minister gaat zelf oordelen over schoolfusies
Scholen die willen fuseren moeten in de toekomst een fusie–effectrapportage (FER) opstellen. Als het medezeggenschapsorgaan van de school het eens is met de fusieplannen, worden deze ter toetsing aan de minister voorgelegd. Dat bleek vrijdag uit het wetsvoorstel dat het kabinet naar de Raad van State stuurt.
Daarmee wil het kabinet onnodige schaalvergroting tegengaan en ’de menselijke maat’ bewaren. In de FER moeten noodzaak, alternatieven, kosten, doelen en tijdpad duidelijk worden gemaakt. Gaat de medezeggenschapsraad niet akkoord, dan moet de FER naar bijvoorbeeld een geschillencommissie. Die moet dan oordelen, waarna de minister definitief besluit.De minister vraagt dan ook nog een onafhankelijke commissie om advies. Hij kan zijn toestemming voor een fusie weigeren als blijkt dat de besluitvorming niet zorgvuldig was of als de variatie in het onderwijsaanbod kleiner wordt. In principe geldt de fusietoets voor alle soorten onderwijs.
De Tweede Kamer toonde zich afgelopen week al blij met de stappen die het kabinet zet op weg naar de toets. Een ministeriële regeling dient nu als overbrugging naar de wet.
Vanaf het midden van de jaren tachtig heeft de overheid schaalvergroting gestimuleerd. Die vergroting bood ook mogelijkheden die er anders niet geweest waren. Maar leerlingen, ouders en docenten voelen zich niet altijd meer gezien en gehoord.