Opinie

Christelijk perspectief in alle vakken

In het christelijk voortgezet onderwijs ontbreekt het bij veel vakken aan een christelijk perspectief, stelt drs. Aad Wagenaar. Christelijke docenten moeten de handen ineenslaan om dit te veranderen.

23 April 2009 11:02Gewijzigd op 14 November 2020 07:46

In Nederland ontbreekt een integrale christelijke lerarenopleiding voor het voortgezet onderwijs. Leerkrachten in het christelijk onderwijs worden doorgaans geacht in te stemmen met grondslag en missie van de school en moeten meelevend kerklid zijn. Verder moeten ze uiteraard bevoegd zijn om les te geven. Maar zijn docenten voldoende opgeleid om de relevantie van het christelijk geloof voor de vakinhoud aan leerlingen over te dragen?Er bestaan tweede- en eerstegraadsopleidingen voor een paar vakken (Driestar educatief te Gouda), maar dan hebben we het wel zo’n beetje gehad. Christelijke leerboeken zijn er niet of nauwelijks. Elke docent moet maar zien tijd te vinden om vanuit levensbeschouwelijk oogpunt aanvullend materiaal te maken.

En dat terwijl de schoolgaande jeugd steeds vroeger keuzes maakt en blootgesteld wordt aan allerlei niet-christelijk gedachtegoed. De samenleving eist steeds meer van ons om waar te maken dat christelijk onderwijs nodig en uniek is. De docent is een belangrijke cultuurdrager, maar is hij voldoende toegerust om ook in pedagogisch en didactisch opzicht te laten zien hoe wij vanuit christelijk perspectief naar de vakinhoud moeten kijken?

Adviezen van het Christelijk Pedagogisch Studiecentrum (CPS) zijn op postmoderne leest geschoeid en het alternatief in de vorm van een masteropleiding pedagogiek, zoals bijvoorbeeld Dordt College in de VS aanbiedt, kennen wij hier niet. Gelukkig hebben drie christelijke hogescholen recentelijk het plan opgevat om in die lacune te voorzien.

Globalisering

De vormingscommissie van het Ichthus College heeft dinsdag op de IAPCHE-conferentie over christelijk hoger onderwijs in Biezenmortel een opzet voor scholingscursussen ter discussie aangeboden. De cursussen moeten docenten in staat stellen om vanuit een christelijke levensovertuiging de leerstof te verdiepen om zo de identiteit in alle vakken beter tot uitdrukking te brengen.

Ik noem enkele voorbeelden van vakoverstijgende projecten waar bijscholing en projectvoorbereiding hand in hand kunnen gaan. Voor het vakoverstijgende project globalisering hebben we literatuur vanuit christelijk perspectief vertaald en gebruikt als aanvullend werkmateriaal voor leerlingen in 6 vwo. Aan bod komen bijvoorbeeld een christelijke visie op een rechtvaardige economische ordening of de rol van zending en hulpverlening. Ook vaktheorieën over de oorzaken van onderontwikkeling worden besproken.

Tegelijkertijd komt het vraagstuk van honger, armoede en eerlijke handel aan de orde in klas 3 (vwo, havo en vmbo) met behulp van lesmateriaal van Driestar educatief. Met steun van Woord en Daad hopen we vervolgens met leerlingen naar een Afrikaans land te gaan om hen mee te laten denken hoe bepaalde millenniumdoelen in een Afrikaans dorp het best gerealiseerd kunnen worden.

Op het terrein van kunst en talen is er een project Romantiek in klas 5 vwo. Deze stroming heeft een beslissende rol gespeeld in het seculariseringsproces en de bewustzijnsverandering die tot de identiteit van de huidige (post)moderne mens heeft geleid die doorwerkt in de belevingscultuur van vandaag. Ook hier gaat het om aanvullingen op de leerstof en het verwerken van inzichten van christenwetenschappers als Seerveld, Woltersdorff, Rookmaker en Taylor.

Gideonsbende

Dan is er het project Schepping of Evolutie, dat vanuit de natuurwetenschappelijke vaksecties schoolbreed zal worden opgezet. Het gaat daarbij niet alleen om darwinisme of creationisme, maar ook om de hele cultuurhistorische context van Darwins opvattingen. Het betekent ten diepste het loslaten van het Bijbelse zicht op schepping, zondeval en verlossing in denken en handelen van de (post)moderne mens, en we willen laten zien dat dit op allerlei manieren tot uiting komt.

Het wordt hoog tijd dat docenten van christelijke scholen de handen ineenslaan. Het lijkt er soms op dat nog slechts een kleine gideonsbende is overgebleven die het ideaal in het hart draagt om elk niet-christelijk gedachtegoed krijgsgevangen te nemen en Gods Woord beslag te laten krijgen in de hele beroepspraktijk.

Maar er zijn wolkjes als eens mans hand. Recent hebben docenten van het Gereformeerd Identiteitplatform (GRIP) en het Ichthus College besloten samen te werken op dit punt. Wij hopen dat we ook met de reformatorische collega’s tot een nauwere samenwerking kunnen komen. Het is verheugend dat wij tezamen contacten gaan leggen met Forum C, een nieuw netwerk van christenwetenschappers en beroepsmensen die ons onder meer kunnen helpen met deskundige sprekers en relevante literatuur. Het ministerie heeft onlangs bekendgemaakt met een stimuleringsregeling te komen voor de kwaliteitsbevordering van de lerarenopleiding. Wellicht een nieuwe kans die we niet moeten laten lopen.

De auteur is docent maatschappijleer aan het Ichthus College te Veenendaal.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer