„NS is onduidelijk over verhoging treintarieven”
De reizigersvereniging Rover krijgt sinds de invoering van de nieuwe tarieven voor een treinkaartje per 31 december meer vragen van reizigers over prijzen dan normaal. Daaruit blijkt dat de Nederlandse Spoorwegen niet goed hebben uitgelegd op welke manier de prijzen zijn gestegen. Dat heeft een woordvoerder dinsdag gezegd.
Op 31 december verhoogde de NS de prijzen met gemiddeld 4,9 procent. De treinreiziger betaalt niet meer volgens de oude tariefklasse, maar uiteindelijk per werkelijk gereisde kilometer. Daardoor kan een treinkaartje meer dan 4,9 procent duurder worden. Bovendien stijgt de prijs van retourtjes iets harder dan die van een enkeltje, omdat de korting voor een retourtje terugloopt.
Een woordvoerder van NS vindt dat het bedrijf in advertenties wel goed heeft uitgelegd hoe de prijsstijging in elkaar steekt. Hij legde nog eens uit dat de 4,9 procent bestaat uit de inflatie over 2002 (3,5 procent) en de stijging van de heffing voor het gebruik van het spoor (1,4 procent).
Door de nieuwe tarieven komt een treinkaartje voor de tweede klasse soms 15 procent hoger uit, blijkt uit eigen onderzoek van de Consumentenbond. Bij een kaartje eerste klasse bedroeg de stijging in een enkel geval zelfs 17 procent. Ook trajectkaarten kunnen duurder dan gemiddeld uitvallen.
Een woordvoerder van de Consumentenbond noemde een aantal verhogingen ’merkwaardig’. „Het zal juridisch allemaal wel kloppen en als je het over alle trajecten uitsmeert binnen de gemiddelde 4,9 procent blijven”, zei de woordvoerder. „De hamvraag is, waar kom je op uit als blijkt dat op populaire trajecten de prijzen duurder zijn dan gemiddeld.”
De consumentenorganisatie gaat binnenkort met de NS praten over de uitkomsten van het onderzoek. De NS-woordvoerder laat al weten dat het bedrijf niet verdient aan de prijsstijgingen. „De verhogingen zijn budgetneutraal.”
Uit ervaring van reizigers blijkt volgens de woordvoerder van Rover dat de NS Klantenservice zelf ook niet weet hoe de prijsstijging in elkaar steekt. „Zij bleven het antwoord schuldig.” Hij vindt dat de NS is tekortgeschoten in de informatievoorziening.
Rover wacht nog op de uitkomst van het conflict tussen de NS en minister De Boer (Verkeer) over een tweede voorgestelde prijsverhoging per 1 juli van 4,15 procent. De Boer heeft het bedrijf tot 1 februari, dus na de verkiezingen, gegeven die te schrappen. Zo niet, dan stapt de minister naar de rechter. „Wij zijn daar optimistisch over”, aldus de woordvoerder. Mocht De Boer niet winnen, dan stapt Rover wellicht zelf naar de rechter, omdat de consumentenorganisaties met NS zelf hadden afgesproken dat de prijzen in 2002 niet zouden stijgen.