Bijbelse vriendschap beschermt
Stel, je gaat verhuizen. Hoe krijg je dan nieuwe vrienden, en hoe word je een vriend van iemand anders? Bestaat er ook Bijbelse vriendschap? En wat is Gods vriendschap?
Het Landelijk Contact Jeugdwerk (LCJ) van de Christelijke Gereformeerde Kerken hield zaterdag vlak bij Schiphol het Jeugdappel -16. Ongeveer 700 jongeren uit het hele land kwamen bij elkaar om twee lezingen te horen over het thema ”Vriendschap”. Eerst sprak ds. L. B. C. Boot uit Veenendaal over ”Vriendschap gevraagd”. In zijn lezing ging het vooral over vriendschap tussen mensen. Daarna sprak prof. dr. T. M. Hofman over ”Vriendschap aangeboden”. Hij ging in op de vriendschap die God aanbiedt aan mensen.Het thema werd ingeleid met een introductievideo. Een aantal kerkelijke jongeren vertelde wat vriendschap voor hen betekent en aan niet-christelijke jongeren werd gevraagd wat het verschil is tussen een christelijke en een niet-christelijke vriend. Sommigen merkten geen verschil, maar een ander vertelde dat hij wel iets kon leren van zijn christelijke vrienden: hoe je met elkaar moet omgaan.
Volgens ds. Boot is er wel en geen Bijbelse vriendschap. Aan de ene kant niet, omdat iedereen, ook een niet-christen, vriendschap nodig heeft. Aan de andere kant toch ook wél, want: „Bijbelse vriendschap is beschermde vriendschap.” Wat deze echte vriendschap is, wordt duidelijk uit het Bijbelboek Spreuken, aldus ds. Boot.
Hyves
In Spreuken 19 staat bijvoorbeeld dat rijkdom veel vrienden geeft. Ds. Boot maakte een vergelijking met de populaire website Hyves. „Vind je het vaak niet leuker om op Hyves vrienden te zijn met iemand die zelf ook heel veel Hyvesvrienden heeft, dan met iemand die er maar weinig heeft? En de merken die je opschrijft, vind je die vaak niet leuk omdat anderen dat ook vinden? Wij denken dat we ons moeten opblazen en populair maken. Dat zit volgens de Bijbel echt in ons. Maar zijn vrienden die op de buitenkant afgaan wel echte vrienden?”
Volgens ds. Boot gaat er niets boven „ouderwets praten.” „Iets negatiefs in een mail zetten kan veel harder en negatiever overkomen dan wanneer je open en bloot met elkaar praat. Dan wordt je als het ware gedwongen om moeilijke dingen op een vriendelijke manier te zeggen. Een goede vriend heeft dan aan een half woord genoeg.”
Verder moet je jezelf kunnen zijn: „Bij een goede vriend hoef je jezelf niet mooier voor te doen dan je bent; je hoeft niet per se bepaalde kleren aan te hebben.” En bovendien: „Van een echte vriend leer je dat je er niet alleen maar voor jezelf bent.”
De predikant gaf aan hoe in de Bijbel vriendschap al vanaf het begin een rol speelde. Adam en Eva werden samen geschapen; de hulp die ze voor elkaar zijn, is een vorm van vriendschap. Het bekendste voorbeeld is dat van David en Jonathan: „Het kostte Jonathan bijna zijn leven, maar toch kiest hij voor zijn vriend David.”
Reclameboodschap
Prof. Hofman begon zijn lezing met Psalm 103: „Hij is het Die ons Zijne vriendschap biedt.” Dat is niet de zoveelste reclameboodschap of de uitnodiging voor het zoveelste netwerk, aldus prof. Hofman, maar een groot wonder. „Dit aanbod is een dikke streep onder je doop en de belofte die daarbij werd gegeven. Eigenlijk past het niet bij elkaar: Gods vriendschap en zondige mensen. Want zonde is geen vriendschap, maar juist vijandschap.”
De hoogleraar Nieuwe Testament gaf een voorbeeld om de „kostbare vriendschap” die God biedt, te verduidelijken. Twee jongens in een dorp in India werden betrapt op dobbelen en moesten de gevangenis in. De ene was snel weer vrij, want zijn rijke ouders hadden genoeg geld om hem vrij te kopen. Maar de andere jongen was de zoon van een arme weduwe. Ze had niet genoeg geld, maar ging iedere dag stenen sjouwen aan de rivier om geld te kunnen sparen om haar zoon vrij te kopen. Ze werkte haar handen stuk maar ze bereikte haar doel; ze had genoeg gespaard en kon haar jongen vrijkopen.
Toen de jongen nog maar net vrij was, kwam hij zijn oude kameraad tegen. Die wilde direct weer met hem gaan dobbelen. Maar de zoon van de weduwe zei: „Ik kan nooit meer dobbelen. Hoe zou ik zó ondankbaar zijn naar mijn moeder? Want mijn vrijheid heeft haar bloed gekost.”
Zo gaan ook christenen anders leven als ze iets beseffen van Gods kostbare vriendschap, aldus prof. Hofman. „Dat is wat Jezus bedoelde toen Hij zei: „Blijf in deze Mijn liefde.””