Richtlijn voor sirenes brandweer Amsterdam
De brandweer Amsterdam en omstreken heeft maandag een richtlijn ingevoerd die het gebruik van zwaailichten en sirenes regelt.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft de nieuwe landelijke regelgeving vorig najaar uitgevaardigd na diverse ongelukken met brandweervoertuigen. Dat maakte de brandweer bekend.
De brandweer van Rotterdam voerde in 2001 al regels in voor uitrukkende brandweerwagens nadat er een aantal ongelukken was gebeurd waarbij ook doden vielen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft op basis van die Rotterdamse regelgeving een landelijke richtlijn opgesteld. Net na de zomervakantie van 2001 stuurde het ministerie deze toe aan alle Nederlandse brandweerkorpsen, die na een inwerkperiode nu zijn begonnen aan de uitvoering ervan.
De richtlijn bepaalt onder meer hoe brandweerwagens een kruising moeten naderen, op welk moment ze hun zwaailicht en sirene moeten aanzetten, met welke snelheden zij mogen rijden en in welke situaties ze zich als gewone verkeersdeelnemer moeten gedragen. Daarmee is nu duidelijk aan welke regels een uitrukkend voertuig moet voldoen.
De richtlijn houdt in dat de regionale alarmcentrale een prioriteit aan een incident geeft. Zo staat prioriteit één voor grote spoed met ’toeters en bellen’, twee voor spoed maar zonder het gebruik van zwaailicht en sirene en drie voor een uitruk zonder spoed waarbij het brandweervoertuig een gewone verkeersdeelnemer is.
De brandweer Amsterdam begon in februari al met een chauffeursopleiding waar de nieuwe regelgeving in is verwerkt. Chauffeurs die voor deze tijd zijn opgeleid, krijgen binnenkort een lespakket waarin de eisen van de landelijke richtlijn nog eens duidelijk aan de orde komen. Over vijf jaar moeten de chauffeurs van alle brandweerkorpsen zijn omgeschoold.