Economie

KLM komt met winstwaarschuwing

De KLM heeft maandagmorgen een winstwaarschuwing afgegeven. De luchtvaartmaatschappij verwacht een negatief bedrijfsresultaat voor het fiscale jaar 2002/2003.

Redactie economie
6 January 2003 10:37Gewijzigd op 14 November 2020 00:02
SCHIPHOL - De Boeing 747-400 ”City of Calgary” staat op Schiphol klaar voor vertrek. KLM heeft maandagochtend een winstwaarschuwing afgegeven. Hoge olieprijzen en de dreigende oorlog tegen Irak spelen hierbij een grote rol. - Foto ANP
SCHIPHOL - De Boeing 747-400 ”City of Calgary” staat op Schiphol klaar voor vertrek. KLM heeft maandagochtend een winstwaarschuwing afgegeven. Hoge olieprijzen en de dreigende oorlog tegen Irak spelen hierbij een grote rol. - Foto ANP

KLM zegt veel last te hebben van de groeivertraging in de economie en de duurdere brandstof. De schadeclaim die de onderneming moet betalen wegens het afbreken van fusiegesprekken met Alitalia zijn nog buiten beschouwing gelaten.

Als eerste maatregelen om de kosten te drukken heeft KLM besloten de vluchten tussen Aberdeen en Stavanger te schrappen. Ook vliegt de maatschappij voorlopig niet van en naar Abidjan in Ivoorkust.

Het, gebroken, fiscale boekjaar loopt eind maart af. KLM kampte vooral met tegenvallende vervoercijfers in het derde kwartaal. Hierbij spelen onder meer de hoge olieprijzen door de dreigende oorlog tussen Irak en de VS. KLM verwacht dat in het fiscale vierde kwartaal (eindigend eind maart) het operationele resultaat onder druk blijft staan. Hierdoor zal het bedrijfsresultaat over het hele fiscale jaar negatief zijn. Op 24 oktober meldde de luchtvaartmaatschappij dat het een positieve operationele winst verwacht.

KLM heeft in december 11 procent meer passagiers vervoerd vergeleken met de overeenkomstige maand in 2001. De capaciteit steeg met 10 procent. De totale beladingsgraad (passagiers en vracht bij elkaar) nam met een half procentpunt af tot 74,6 procent.

Ook de passagiersbezettingsgraad kwam in december uit op 74,6 procent; dit was in de laatste maand van het voorgaande jaar 73,6 procent. Het vervoer van passagiers op de Noord-Atlantische routes steeg met 24 procent, terwijl de capaciteit met 21 procent toenam. Dit was vooral te danken aan afspraken over de capaciteit met partner Northwest. De beladingsgraad steeg op deze routes met 1,7 procentpunt. Op de routes naar Azië steeg het aantal passagiers met 8 procent.

Het vrachtvervoer daalde met 5 procent en de capaciteit steeg met 3 procent tegenover december 2001. Hierdoor kwam de beladingsgraad uit op 68,9 procent. In dezelfde periode van 2001 bedroeg die 71,3 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer