Omzet C1000 kwart gestegen
De omzet van de C1000-supermarkten is in 2002 met 24 procent gestegen tot 3,5 miljard euro. Dat is maandag bekendgemaakt door Schuitema, de organisatie achter de C1000-supers.
Het marktaandeel van C1000 is hierdoor toegenomen. Van alle boodschappen in supermarkten in Nederland werd in 2002 14,6 procent gekocht bij een C1000. In het voorgaande jaar was dat 12,4 procent.
Directievoorzitter J. Brouwer van Schuitema spreekt van een „fantastisch resultaat, gezien het verslechterde economische klimaat en de toenemende concurrentie.” Brouwer zegt de groei te danken aan de formule van lage prijzen en goede kwaliteit. „We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat we deze groei ook in 2003 weten te continueren.”
Van de omzetgroei bestaat 7,3 procentpunt uit autonome groei. Het aantal C1000-supermarkten is gestegen van 444 in 2001 naar 476 in 2002. In 2001 werden nog enkele A&P-supers tot C1000’s omgebouwd, nadat dit in het voorgaande jaar al met 61 filialen was gebeurd. In 2002 werden door Schuitema dertien nieuwe C1000-vestigingen geopend en 51 andere vestigingen vergroot.
De totaalomzet van de bij Schuitema aangesloten supermarkten is met 4,6 procent gestegen van 3,5 miljard euro in 2001 tot 3,66 miljard euro in 2002. Het aantal supermarkten is gedaald van 515 in 2001 naar 487 in 2002. Deze afname is vooral veroorzaakt door de afstoting van kleine of onrendabele supermarkten die niet pasten in de C1000-formule. Het marktaandeel bedroeg onveranderd 15,1 procent.