Seat Ibiza is no-nonsense auto in een aardige verpakking
Kijkend naar de verkoopresultaten van de verschillende automerken in Nederland valt op dat Seat het vooral dankzij de nieuwe Ibiza verrassend goed doet. De auto behoort tot de grootste winnaars in het eerste kwartaal. Het model verdient daarom een uitgebreide kennismaking.
De Seat Ibiza kent twee verschijningsvormen: de zakelijk ogende vijfdeurs en een driedeurs coupé (SC) die door zijn lagere dak en afwijkende profiel beslist dynamischer oogt. Technisch zijn er geen verschillen, maar door de SC een andere uitstraling te geven, hebben beide varianten bestaansrecht.Gezien het profiel lijkt het wel alsof twee ontwerpers aan de auto zijn begonnen, elk aan een kant. Op een harmonieuze manier hebben ze elkaar in het midden getroffen, waardoor de twee pennenstreken elkaar kruisten. De auto oogt sportief, dynamisch en vooral behoorlijk groot.
Een moderne auto uit de compactklasse is tegenwoordig al snel 4 meter lang; de Ibiza gaat er nog een paar centimeter overheen. Over gebrek aan ruimte valt dan ook niet te klagen. Voorin zitten twee volwassenen meer dan uitstekend en kan de bestuurder een prima zit vinden vanwege het grote verstelbereik van de stoel. Ook het stuur kent verstelmogelijkheden.
Het dashboard ziet er verzorgd uit en is uitgevoerd in grijstinten. De gebruikte kunststoffen zijn behoorlijk hard, wat de Ibiza wat klinisch en afstandelijk maakt. Ook komt de aansluiting tussen dashboard en middenconsole wat rommelig over.
De ruimte op de achterbank is redelijk. De SC levert in hoofdruimte iets in vanwege het lagere dak, terwijl de beenruimte normaal is. De bagageruimte heeft met 284 liter beslist een flinke inhoud. De auto is prima bruikbaar als gezinsauto.
Seat levert drie uitrustingsvarianten waarvan de Style de meest luxueuze is met een handbediende airco, lederen stuurwiel, 15 inch lichtmetalen wielen, meegespoten deurgrepen en spiegels alsmede een boordcomputer. Aan de buitenkant kan de Ibiza beslist een felle en opvallende lakkleur gebruiken. Gelukkig dat Seat hier voldoende mogelijkheden voor biedt.
Benzinemotoren worden verreweg het meest gekozen in dit segment. En daarbij is de 1,4 liter de middelste in de range. Het vermogen van 85 pk lijkt redelijk voldoende. Datzelfde geldt voor een koppel van 132 Nm.
De motor levert voldoende trekkracht bij lage toerentallen en dat maakt het mogelijk vrij snel op te schakelen. Wie het onderste uit de kan haalt, accelereert in 12,2 seconden naar de 100 km/u en topt op 175 km/u. Dat is allemaal keurig en zal goed aansluiten op de wensen van de koper. De auto heeft een C-label en dat is niet uitzonderlijk. Het gemiddelde brandstofverbruik komt in het gunstigste geval op 1 op 12,5.
Vanwege het behoorlijke formaat, de goede zitpositie en het keurige prestatieniveau is de Seat Ibiza een echte no-nonsense auto in een aardige verpakking.
Het rijdrag is prima in orde, maar tegelijk ook een beetje afstandelijk. De auto vormt de gulden middenweg. Dat gevoel blijft constant, ook als er wat langer met de Ibiza wordt gereden. Er is niet nadrukkelijk gekozen voor comfort of juist voor sportiviteit. Lange ritten verlopen prima, geluiden worden genoeg gedempt. De auto maakt over het geheel genomen een gedegen indruk, heeft een op normaal gebruik goed afgestemd onderstel maar zou op kleine details net wat beter afgewerkt mogen zijn.
Prijstechnisch komt de Ibiza prima mee in het segment. De driecilinder 1,2 liter begint als Reference bij 13.995 euro. De viercilinder 1,4 liter motor kost 800 euro extra, terwijl voor de Style-uitvoering daar nog eens 1200 euro bij komt tot een totaal van 15.995 euro.