Opnieuw vraagtekens rond bypass Kampen
Het inzetten van de toekomstige bypass bij Kampen in geval van hoogwater is complex en kent grote faalkansen.
Dat blijkt uit een rapport uit 2006, opgesteld door waterschap Groot Salland. Eind vorige maand leidde eenzelfde soort rapport over de veiligheid van de toekomstige hoogwatervoorziening tot zorgen bij burgers en politici in de stad. Het repte over 460 tot 533 doden bij een ernstige dijkdoorbraak na aanleg van de bypass. Zonder aanleg van deze hoogwatergeul zouden dat er 110 zijn.In een tweede waterschapsrapport dat het waterschap Groot Salland destijds liet opstellen, zijn de risico’s van de bypass in kaart gebracht. Hierin wordt het inzetten van de zijtak waarin drie kunstwerken zijn opgenomen –een in- en uitlaat en een kering bij het Drontermeer– als „zeer complex” omschreven. De bypass wordt gekruist door een spoorlijn en de N50. Bij die kruising ontstaat een gevaarlijke vernauwing van de geul. Bij een bres op die plek „is er niet genoeg tijd om te evacueren”, aldus het rapport. Alle plannen, die nu ter besluitvorming bij staatssecretaris Huizinga liggen, zijn erop gericht om het huidige niveau van waterveiligheid in de regio Zwolle, Kampen en omgeving te behouden, zegt T. Rietkerk, CDA-gedeputeerde in Overijssel en voorzitter van de projectgroep IJsseldelta-Zuid, die de komst van de voorziening voorbereidt. Dat geldt volgens hem ook voor de werking van de toekomstige technische installaties en kunstwerken.
De staatssecretaris komt waarschijnlijk volgende maand met een advies.