JSF levert meer werk op dan Saab
Het Amerikaanse gevechtsvliegtuig JSF is beter voor de werkgelegenheid in Nederland dan de Zweedse concurrent Saab Gripen NG.
Dat stelden verschillende organisaties maandag tijdens een negen uur durend rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de vervanging van de F-16.Over het exacte aantal banen bij aanschaf van de JSF bestaat nog veel onduidelijkheid. Volgens de voorzichtigste schatting zal de JSF tot 2052 minimaal voor 600 mensen werk opleveren.
PricewaterhouseCoopers hield het erop dat de productie van de JSF 600 tot 1200 banen tot 2052 zou opleveren. Volgens het Centraal Planbureau heeft Nederland niets aan deze banen, omdat er rekening gehouden moet worden met een „verdringingseffect van 100 procent” op andere banen.
Het gunstigste scenario kwam uit de koker van Nifarp, de organisatie van de vliegtuigindustrie in Nederland. Aanschaf van de JSF zou garant staan voor enkele duizenden banen. Volgens Nifarpdirecteur Vink werken er nu al honderden mensen in Nederland voor de JSF. Vink beloofde de Kamer een brief te sturen met specifieke informatie over het aantal banen.
FNV Bondgenoten hanteert voorzichtiger cijfers: 1000 banen, maar wellicht enkele honderden meer. Woordvoerder Kijzers maakte de vergelijking met het aantal banen dat de Saab Gripen NG zal opleveren. Saab levert voor een periode van tien jaar 200 tot 300 banen op.
De FNV is op voorhand niet tegen aanschaf van de JSF. Kijzers waarschuwde echter wel voor het te makkelijk tekenen van een contract. De politiek zou garanties moeten lospeuteren in een eventueel contract voor de werkgelegenheid, zoals de garantie dat er geen banen weglekken naar andere landen.
Bij aanschaf van de JSF is de werkgelegenheid tot het jaar 2052 in het geding. Tot dusver wordt in Nederland alleen nog gewerkt aan de ontwikkeling. De productie komt pas vanaf 2015 op gang en kan goed zijn voor orders gedurende bijna vijftig jaar.
Volgens de auditdienst van Defensie moet er rekening gehouden worden met het feit dat de exploitatiekosten van de JSF jaarlijks met 150 miljoen euro kunnen stijgen.
Ook ”JSF-watcher” Boeder uitte maandag op onderdelen kritiek op de exploitatiekosten van de JSF. Volgens hem kan Defensie maximaal 57 toestellen bekostigen. Nederland zou 1,5 miljard euro tekortkomen voor de aanschaf van de eerder geplande 85 JSF-toestellen. Hij baseert zich op cijfers van het Pentagon, de Amerikaanse Rekenkamer en het Noorse ministerie van Defensie. In 2010 neemt het kabinet de beslissing over de aanschaf van de eerste serie van 55 toestellen.
FNV Bondgenoten en de ondernemingsraden van luchtvaartbedrijven als Stork, Dutch Aero, Axxiflex, Aeronamic en Fokker ELMO hebben gisteren de Tweede Kamer meer dan 2000 handtekeningen voor de aanschaf van het gevechtsvliegtuig JSF aangeboden. De handtekeningen stonden onder een petitie die pleitte voor behoud van de „banenmotor JSF.”
De Amerikaanse minister van Defensie, Gates, wil meer geld steken in de Joint Strike Fighter. Hij kiest in zijn begroting vooral voor wapens die van pas komen bij oorlogen tegen opstandelingen, zoals in Irak en Afghanistan.
Gates stelt voor om dit jaar veertien JSF’s te bestellen en volgend jaar dertig. De aanschaf is voor Nederland van belang omdat er in Den Haag twijfels zijn over de vraag of Amerika wel bereid is om te investeren in de JSF.