Consument beknibbelt op groente en fruit
Consumenten zijn aan het bezuinigen op uitgaven aan groente en fruit. Ze zoeken goedkopere producten en kopen kleinere hoeveelheden.
De verandering in het koopgedrag is sinds vorige maand zichtbaar, zei directeur Philip Smits van The Greenery maandag. The Greenery is in Nederland het grootste handelshuis voor groente en fruit.Als gevolg van de recessie was in Duitsland en Engeland volgens Smits al eerder een omslag zichtbaar. Nu is Nederland aan de beurt. „De consument wordt kritischer. Supermarkten spelen daarop in met een goedkoper assortiment”, aldus de topman. „Mensen laten de dure appel nu even links liggen.”
The Greenery publiceerde gisteren jaarcijfers. Daaruit blijkt dat de omzet van het handelshuis in 2008 met 7,5 procent is gedaald tot 1,8 miljard euro. Dit kwam mede door slechtere omstandigheden op de Britse markt.
De financiële crisis zorgde er volgens The Greenery voor dat kredietlimieten van debiteuren werden ingetrokken. Ook het betaalgedrag van afnemers verslechterde, aldus het handelshuis.
De winst van de coöperatie daalde van 10,5 miljoen naar 8,7 miljoen euro. De winstmarges stonden onder druk door lagere prijzen. Vooral in de laatste drie maanden van vorig jaar voelde The Greenery de scherpere prijsconcurrentie van supermarkten.
Smits verwacht dit jaar ook druk op de omzet. Om de winstgevendheid te vergroten, wordt verder in de kosten gesneden. Afgelopen jaar bespaarde The Greenery al 12 miljoen euro, onder meer door veertig banen te schrappen. Het ging niet om een grote reorganisatie. The Greenery telt, inclusief tijdelijke arbeidskrachten, zo’n 2500 werknemers. Dit jaar moeten de kosten met nog eens 13 miljoen euro worden teruggebracht.