Veel ruimte en puik rijgedrag
De nieuwe C3 Picasso van Citroën lijkt één grote goocheltruc. Alsof het allemaal geen moeite kost, tovert het Franse merk de ene verrassing na de andere uit de hoge hoed, die qua volume eindeloos lijkt te zijn. Menigeen zal even moeten wennen aan de vormgeving. Wie eenmaal oog in oog staat met de ’kleine’ Picasso, zal de sympathie voor het uiterlijk en voor het slimme concept voelen groeien.
Opvallend is dat de afmetingen uit de folder in tegenspraak lijken te zijn met de indruk die de auto in werkelijkheid maakt. De nieuwe Citroën komt fors over, meet slechts 4,08 meter in lengte, is met 1,73 meter volwassen breed, maar haalt een groot deel van zijn volume uit de forse hoogte. Citroën is geen nieuwe speler in het segment ruimtewagens. Dat is aan deze Picasso -die vandaag bij de dealers wordt gepresenteerd- goed af te zien.De ontwerpers weten het optimale ruimtegebruik goed te combineren met talrijke fraaie en doordachte designdetails, zodat de C3 Picasso beslist geen doos op wielen is. De auto maakt een stoere indruk dankzij de brede spatbordranden en de relatief hoge neus. De koplampen zijn kloek van formaat en worden optisch ver in de schermen doorgetrokken. De chromen randen op de hoeken van de voorbumper (onderin) lijken weinig toe te voegen, zeker niet bij een lichte lakkleur.
De bolle A-stijl van de voorportieren is een typisch C3-detail, terwijl de extra stijlen in de voorruit zo smal mogelijk zijn gemaakt om een panoramisch effect te verkrijgen. De achterkant is misschien wel het bijzonderst omdat de lichtfuncties over twee niveaus zijn verdeeld. De hooggeplaatste verlichting sluit keurig op de achterruit aan, terwijl in de bumper nog de achteruitrijlampen en de mistlamp zijn opgenomen. Belangrijk bij een ruimtelijk concept is dat de achterklep laag opent, waardoor de tildrempel bescheiden blijft. Het bagagevolume is met minimaal 385 liter al behoorlijk fors, terwijl het maximale volume 1506 liter bedraagt.
Slimme vindingen
Het interieurconcept van de Citroën C3 Picasso lijkt weinig vernieuwend. Er wordt in feite gebruikgemaakt van een zeer bekende opstelling met een normale achterbank die in twee ongelijke delen kan worden neergeklapt. Maar daar zijn wel een paar extra slimme vindingen aan toegevoegd. Elke bankhelft kan met één handbeweging heel gemakkelijk worden plat gelegd. Een kwestie van de ontgrendelknop omhoog trekken en in één keer de rugleuning naar voren bewegen. De zitting volgt vanzelf. De vloerplaat van de bagageruimte kent twee hoogtes. In de bovenste stand sluit deze keurig op het niveau van de neergeklapte rugleuning aan en zorgt zo voor een vlakke laadvloer met een onzichtbaar opbergvak eronder.
Wie rechtop zit, heeft in de lengte minder ruimte nodig. Dit principe wordt in deze Picasso volop toegepast. Het is dan ook iedere keer weer opmerkelijk hoeveel ruimte er op zo’n beperkt gedimensioneerde bodemgroep kan worden verkregen. De C3 Picasso overtreft met gemak het niveau van een middenklasser, terwijl de auto in een kleiner parkeervakje past en lekker handelbaar is.
Knieruimte
Aan de buitenkant zorgt een overvloed aan speelse details voor een opmerkelijke uitstraling. Dit wordt in het interieur doorgezet. Het dashboard kent een volledig digitale uitlezing. De snelheidsmeter met toerenteller wordt zelfs van achteren door buitenlicht beschenen. Het middelste paneel herbergt de klok, de radio-uitlezing, weergave van de buitentemperatuur en de functies van de boordcomputer. Tijdens het rijden is de overzichtelijkheid hier een beetje zoek.
De vier ventilatieroosters met een metaalkleurige omlijsting zitten op hetzelfde niveau en vallen op door hun vormgeving. Verder heeft de auto een opvallend brede middenconsole voor de audio-installatie en de bediening van het klimaatsysteem. Bij de Exclusive is dat een volledig automatisch systeem met gescheiden temperatuurregeling. Jammer dat de console voor de bestuurder de knieruimte wat beperkt.
Vakjes en bakjes zijn er volop, zoals in de portieren, het gekoelde dashboardkastje, maar ook in de vloer bij de achterpassagiers en onder de passagiersstoel. Grappig zijn de klaptafeltjes tegen de rugleuning van de voorstoelen met daarboven een klein leeslampje. Oog voor details is de ontwerpers van Citroën C3 Picasso niet vreemd.
Gezinsauto
PSA Peugeot Citroën ontwikkelde samen met BMW compacte benzinemotoren. Twee daarvan drijven ook de C3 Picasso aan. Bij de 1.4 VTi mag niet meer van een instapper gesproken worden, gezien het vermogen van 95 pk en een prima koppel van 135 Nm. Vooral door dat laatste maakt de krachtbron een verrassend vlotte indruk. Al vanaf de eerste keer dat het gaspedaal wordt ingetrapt, valt de souplesse op. Het voertuiggewicht van 1234 kilogram vraagt beslist een krachtige motor om vlot te kunnen presteren. De 1.4 VTi zet een top neer van 178 km/u en accelereert in 13,9 seconden naar de 100 km/u. Het kan altijd sneller en harder, maar de 1.4 VTi voldoet boven verwachting. Rumoerig is de benzinemotor beslist niet en ook over het schakelgedrag van de vijfbak geen klachten. Het gemiddelde praktijkverbruik van 1 op 13 kan als verdienstelijk en realistisch worden aangemerkt.
Als alleskunner, maar vooral geschikt voor gezinsgebruik, beschikt de C3 Picasso over een onderstel dat prima op alle denkbare taken is afgestemd. Citroën biedt met dit model een gezinsauto die voldoende comfort biedt op zowel korte als lange afstanden. Voor is er sprake van een volledig onafhankelijke ophanging, terwijl de flexibele, dwars geplaatste draagbalk van de achterwielophanging ook uitstekend voldoet. Mede dankzij de relatief grote wielen vormen verkeersdrempels geen onaangename onderbreking van de reis.
De nieuwe Citroën C3 Picasso scoort uitstekend op het gebied van ruimteaanbod en rijgedrag. Ook de prijsstelling van de hele serie is in balans. De basisversie is de Séductionuitvoering, die met de 1,4 liter motor 16.995 euro kost. De Aura, met onder meer airco, mistlampen, radio/cd-speler, gordijn- en zijairbags en 16 inch wielen komt op 18.995 euro. De meest complete is de Exclusive, die 20.695 euro kost. De 1,6 liter van 120 pk kost minimaal 19.995 euro in de Aura-uitgave.
Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Exclusive
Waardering
- slim van indeling en daardoor onverwacht ruim, motor presteert boven verwachting
- uiterlijk is een beetje wennen, middenconsole beperkt knieruimte
Techniek
Cilinderinhoud: 1397 cc; maximumvermogen: 70 kW/95 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 135 Nm bij 4000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 13,9 seconden; topsnelheid: 178 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4078 mm; breedte: 1730 mm; hoogte: 1740 mm; wielbasis: 2540 mm; gewicht: 1234 kilogram; inhoud bagageruimte: 385-1506 liter; brandstoftank: 50 liter; Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Exclusive: 20.695 euro.
Alternatieven
Kia Soul 1.6 X-ecutive: 20.395 euro
Wat vormgeving betreft net zo origineel als de Citroën C3 Picasso, maar ondanks forse hoeveelheid binnenruimte net iets minder praktisch. Door de standaard 1,6 liter motor lekker vlotte prestaties bij een keurig gemiddeld brandstofverbruik.
Lancia Musa 1.4 16V Oro: 20.295 euro
Bestaat al wat langer, maar is door de bescheiden verkoopaantallen beslist exclusief gebleven. Minder ruim dan de Citroën, maar wel met de flair van een topklasse auto. Fraai materiaalgebruik, echt iets voor automobilisten die wat anders willen.
Renault Grand Modus TCe100 Dynamique: 19.265 euro
De lange versie van de Modus biedt veel binnenruimte en de flexibiliteit wordt gewaarborgd door zijn verschuifbare achterbank. De 1,2 liter turbomotor levert een fors vermogen en heeft een gunstig energielabel (B). In laadvolume overtreft de Grand Modus de C3 Picasso niet.