RDNet biedt ook gefilterd internet
RDNet wil zijn positie op de particuliere internetmarkt flink versterken. Daartoe worden de gebruiksmogelijkheden van internet sterk vergroot door het aanbieden van een combinatie van white- en blacklisting.
Directeur J. Koetsier van de Erdee Holding, waarvan RDNet onderdeel is, maakte dit donderdag bekend in zijn nieuwjaarstoespraak tot het personeel. Voor heel 2002 verwacht Koetsier, die in april met de VUT gaat, een positief resultaat bij de onderneming.
In 2001 werd door vooral de grote verliezen bij de internetactiviteiten nog een fors verlies geleden. Om de sterk oplopende kosten bij RDNet in de hand te houden, werd besloten tot een reorganisatie. Het onderdeel doet het -mede door contracten met tientallen reformatorische scholen- volgens de directeur nu beter. Het aantal gescreende sites nam vorig jaar fors toe van 11.000 naar 33.000.
Onlangs is besloten dat voor de particuliere markt een combinatie van whitelisting (volledig gescreend) en blacklisting (gefilterd internet) wordt aangeboden. Deze combinatie wordt als de meest adequate beschermingsmethode gezien.
Volgens Koetsier is de stap noodzakelijk omdat alleen het systeem van whitelisting in de particuliere markt onvoldoende bestaansrecht heeft en daardoor nooit in een gezonde exploitatie zou resulteren. De doelgroep -en dan met name de gezinnen met studerende kinderen- wil meer informatie.
Volgens Koetsier kan RDNet in de toekomst alleen succesvol zijn als het aantal abonnees stijgt van 4200 nu naar ten minste 10.000. De doelstelling is om over een jaar op dit aantal te zitten. Hiervoor zal een uitgebreide campagne worden gestart, waarbij het abonnementsgeld fors wordt verlaagd.
Het Reformatorisch Dagblad -verreweg het grootste onderdeel van de Erdee Holding- heeft vorig jaar een goed resultaat geboekt. De oplage steeg met 587 tot 59.368. Koetsier toonde zich dankbaar hierover, zeker gezien de dalingen bij de meeste andere dagbladen.
Ook op de advertentiemarkt deed het RD het naar tevredenheid. Door de economische malaise is er landelijk een achteruitgang van gemiddeld 12 procent te zien. Vooral het aantal personeelsadvertenties is sterk teruggelopen. Bij het RD bleef de daling beperkt tot 3 procent. Hoewel de advertentiemarkt moeilijk zal blijven, verwacht de directeur dat het resultaat van het RD zich dit jaar positief zal ontwikkelen.
Het aantal abonnees van het familieblad Terdege bleef stabiel op circa 32.380. Ondanks de economische teruggang steeg de advertentieomzet met ongeveer 8 procent. Ook de bestelservice van Terdege deed het goed.
Dankzij de Wegwijsbeurs en de beurs Naar Buiten heeft het Erdee-onderdeel KRB-Organisatie het in 2002 goed gedaan. Dit jaar wordt er alleen een buitenbeurs gehouden. Over reclamebureau KRB toonde Koetsier zich tevreden. Het bureau kon zich verder versterken door ook websites voor klanten te gaan bouwen.