Economie

Mooi weer opsteker voor supermarkt

DONGEN/DEN HAAG (ANP) – Als de lente aanbreekt, gaat het zonnetje extra schijnen voor de bedrijfsleider van de supermarkt. De omzet ligt dan ongeveer vijf procent hoger, zegt Joop Holla, directeur onderzoek van GfK, dat voortdurend bijhoudt wat de Nederlanders zoal in hun boodschappenmand stoppen.

3 April 2009 13:52Gewijzigd op 14 November 2020 07:39
Als de lente aanbreekt, gaat het zonnetje extra schijnen voor de bedrijfsleider van de supermarkt. De omzet ligt dan ongeveer vijf procent hoger, zegt Joop Holla, directeur onderzoek van GfK, dat voortdurend bijhoudt wat de Nederlanders zoal in hun boodsc
Als de lente aanbreekt, gaat het zonnetje extra schijnen voor de bedrijfsleider van de supermarkt. De omzet ligt dan ongeveer vijf procent hoger, zegt Joop Holla, directeur onderzoek van GfK, dat voortdurend bijhoudt wat de Nederlanders zoal in hun boodsc

„Mensen willen zo snel mogelijk genieten van de zon, in hun tuin bijvoorbeeld. Ze willen dan niet veel tijd kwijt zijn aan winkelen. Ze kiezen voor wat wij noemen one–stop–shopping en kopen zoveel mogelijk tegelijkertijd in de supermarkt", zegt Holla. De groenteboer en bakker om de hoek zien daardoor hun omzet dalen.Producten die appeleren aan het mooi–weer–gevoel zijn aardbeien en asperges. Holla verwacht dat supermarkten die dit weekeinde nadrukkelijk onder de aandacht zullen brengen. Ook grijpen we meer naar salades en laten we de soepen een keertje staan. De ervaring leert, dat als de thermometer twee graden omhoog gaat, de verkoop van het bier gaat toenemen.

En, zeker met Pasen in zicht, zijn we geneigd een bloemetje mee te nemen. De winkelier doet er verstandig aan narcissen goed in het zicht te zetten van de klanten.

Volgens de marktonderzoeker is het in een eerste mooi lenteweekeinde voor de winkelier vooral van belang het assortiment aan frisdrank en ijs goed op peil te hebben. Dan wordt de toon gezet voor een consumptiepatroon dat langer aan kan houden. „Zonder goed voorjaar wordt het lastig", zegt Holla.

Econoom Michiel Vergeer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verwacht niet alleen meer drukte op terrassen en in strandtenten, maar ook in de fietsenwinkel en de modezaak. De modewinkels vervangen hun wintercollectie al in februari, maar dan is het toch een beetje wachten op de lentezon. Dat is het moment voor de kopers om zich te realiseren dat ze er ook dit jaar weer op zijn paasbest uit willen zien. Ook ons nieuwe rijwiel, bijvoorbeeld de motor waar we al lange tijd naar uitzien, kopen we bij voorkeur niet in de winter maar bij mooi weer.

„Paas–effect en lente–effect" vallen dit jaar samen. Voor de verkopers van auto’s en voor makelaars een reden om zich extra in te spannen met autoshows en open dagen. Zelfs bij het kopen van een huis wacht de Nederlander vaak het mooie weer af. Maar ondernemers hoeven zich niet rijk te rekenen. „Als we kijken naar de cijfers over een heel jaar, maakt het allemaal niets uit", zegt Vergeer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer