„Ze voelen zich best belangrijk”
Een schoolkrant maken kost vrije tijd. Neem nu de negen jongeren die woensdagmiddag in Barneveld bij elkaar kwamen om de nieuwe schoolkrant voor het Van Lodensteincollege te bespreken. Zes zaten er in hun pauze, de andere drie op hun vrije middag.
„Eigenlijk hadden we al een thema bedacht voor het nieuwe nummer, maar Jan heeft een beter idee.” Docente W. J. de Vries-Weijman is voorzitter van de schoolkrantredactie op locatie Witsius van het Van Lodensteincollege. Jan de Waard (14): „Ik vind dat het thema ”Geld” moet worden. In deze crisistijd komen veel bedrijven en mensen geld tekort.” Jans buurman Dick knikt instemmend.„Oké”, zegt De Vries-Weijman, „bespreek het idee even samen en laten we dan stemmen.” Een minuutje later blijkt iedereen het nieuwe thema beter te vinden dan het oude. „Maar over welke onderwerpen gaan we schrijven?” Onmiddellijk zijn de vijf jongens op de voorste rij druk met elkaar aan het overleggen. In de achterste rij, waar vijf meiden zitten, blijft het beduidend stiller.
Lastig
„Vier van de vijf jongens zitten al tweeënhalf jaar in de redactie”, legt De Vries-Weijman naderhand uit. „Zij gaan volgend schooljaar naar een andere locatie.” Op de locatie Witsius kunnen leerlingen de eerste drie leerjaren van de havo en het vwo volgen of de eerste twee leerjaren van het vmbo. De Vries-Weijman: „Dat maakt het voor ons extra lastig om redacteuren te vinden. Vooral bij de vmbo’ers is het een probleem. Zij zijn hier maar twee jaar en vinden schrijven vaak lastig. Daarom probeer ik hen altijd te koppelen aan een wat meer ervaren redacteur van de havo of het vwo.”
Volgens de docente Nederlands zijn er op zich wel genoeg leerlingen die geschikt zijn om in de redactie plaats te nemen, maar is de drempel vaak hoog. „En als ze eenmaal in de redactie zitten, gaat het prima en voelen ze zich best belangrijk.”
Raakvlak
Het Van Lodensteincollege geeft twee keer per jaar een schoolkrant uit. In ”Raakvlak” krijgen de vier locaties elk dertig pagina’s toebedeeld. Elke locatie heeft een eigen redactie, bestaande uit enkele docenten en een stuk of tien leerlingen. Voorin staan enkele algemene pagina’s, gevuld door de centrale redactie. Docente D. de Vries –schoonzus van W. J. de Vries-Weijman– zegt dat het Van Lodensteincollege bewust voor deze opzet heeft gekozen. „De naam ”Raakvlak” wil zeggen dat de schoolkrant een verbindingsschakel is tussen school, gezin en de verschillende locaties. Bijvoorbeeld: leerlingen die bij ons de eerste twee klassen van het vmbo volgen, vinden het leuk om in de schoolkrant te zien hoe het er op de volgende locatie, in Hoevelaken, toegaat. Zitten ze eenmaal in Hoevelaken, dan vinden ze het leuk om af en toe nog eens iets van hun oude school te lezen.”
Markant
Het Wartburg College in Rotterdam en omstreken heeft een aparte schoolkrant voor elke locatie. „Onze leerlingen in Dordrecht hebben niet zo veel met de leerlingen in Rotterdam”, zegt J. C. Noordzij, hoofdredacteur van ”Markant”, de schoolkrant van locatie Marnix. „De schoolkrant is in de eerste plaats bedoeld voor leerlingen. Zij moeten de krant van voor tot achter interessant vinden.”
Noordzij betreurt het dat er op dit moment alleen docenten in de redactie zitten. „Er zaten altijd leerlingen bij. Maar vorig jaar zijn alle leerlingredacteuren van school gegaan en het is best moeilijk om weer nieuwe te vinden.”