Weinig vmbo’ers in redactie schoolkrant
Van de ruim 400 leerlingen die morgen de Nationale Schoolkrantdag in Amsterdam bezoeken, zit het merendeel op de havo of het vwo. Relatief weinig vmbo’ers zitten in de redactie van een schoolkrant, zo blijkt.
„Het is veel makkelijker om een havo’er of een vwo’er te vinden voor de schoolkrantredactie dan een vmbo’er”, zegt J. Kreijkes, eindredacteur van Gomare, de schoolkrant van de Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem. „Toch proberen we de vmbo’ers wel bij de redactie te betrekken, want de schoolkrant is er voor de hele school.”De Schoolkrantdag wordt zaterdag voor de dertiende keer georganiseerd door de Universiteit van Amsterdam en de opleiding media, informatie en communicatie van de Hogeschool van Amsterdam.
Vmbo’ers mogen dan wat minder enthousiast zijn om in een schoolkrantredactie plaats te nemen, ze zijn vaak wel creatief en kunnen dus prima functioneren in een redactie. Dat vindt Y. de Vos, manager bij Schoolmagazine, een bedrijf dat voor ruim 300 scholen het maken van een schoolkrant faciliteert. Deze kranten bestaan voor de helft uit gesponsorde artikelen en verhalen van het Cultureel Jongeren Paspoort, de andere helft mogen scholen zelf invullen. „Ik merk dat we bij vmbo-scholen meer ondersteuning moeten bieden dan bij havo- en vwo-scholen.”
Om vmbo’ers toch artikelen voor de schoolkrant te laten schrijven, zouden ze dat bijvoorbeeld tijdens de lessen Nederlands kunnen doen, zo denkt De Vos. Ook Dolf Rogmans, hoofdredacteur van het vakblad De Journalist en jurylid tijdens de Schoolkrantdag, denkt in die richting. „In ieder geval moet de schoolkrant door leerlingen zijn geschreven. Docenten zijn al genoeg aan het woord.”
De initiatiefnemer van de Schoolkrantdag, Peter van Gorsel van de Hogeschool Amsterdam, vindt niet dat artikelen in opdracht geschreven moeten worden. „Je moet leerlingen niet te veel beknotten in hun vrijheid van schrijven. Dan haken de lezers af. Werk liever met een redactioneel statuut waarin de school bepaalde grenzen kan aangeven.”