Economie

Leenspotje overdag onder vuur

CDA en PvdA willen leenreclames op tele­visie verbieden tussen 6.00 en 21.00 uur.

Redactie economie
2 April 2009 11:41Gewijzigd op 14 November 2020 07:38

Kredietreclames mogen van de twee regeringspartijen ook niet meer proberen consumenten te verleiden door producten, zoals een nieuwe keuken of auto, te tonen die met een lening gekocht kunnen worden.Dat staat in het initiatief­wetsvoorstel Beperking geld­kredietreclames op tv, dat CDA en PvdA vandaag in de Tweede Kamer hebben ingediend. Eerder al pleitte een Kamermeerderheid voor een algeheel verbod op leenspotjes op televisie. Maar dat blijkt onmogelijk wegens de vrijheid van meningsuiting.

CDA en PvdA hopen door aan te sluiten bij het al bestaande tijdsverbod voor alcoholreclame de leenspotjes op tv toch terug te dringen. Zij denken daarmee kwetsbare groepen voor het maken van schulden te beschermen tegen ideeën „dat lenen de gewoonste zaak van de wereld is”, en „dat je een dief van je eigen portemonnee bent als je niet leent.”

Tussen 6.00 en 21.00 uur zouden vooral kwetsbare groepen, zoals jongeren, jonge gezinnen en werklozen, tv-kijken. Uit gegevens van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) blijkt volgens CDA en PvdA ook dat ruim driekwart van de kredietreclames overdag wordt uitgezonden. „Dit is geen toeval”, menen de twee partijen.

Verder willen CDA en PvdA het verbod op misleidende reclame uitbreiden met een verbod op verleidende reclames waarin producten en diensten worden getoond die met een lening betaald kunnen worden. Volgens de partijen is hierbij eigenlijk sprake van misleiding.

Sinds deze maand moeten alle reclames voor krediet op tv, radio, internet en in gedrukte media worden voorzien van de waarschuwing: Let op! Geld lenen kost geld.

CDA en PvdA steunen de maatregelen van het kabinet om problematische schulden tegen te gaan, maar zij vinden die „onvoldoende.”

Volgens PvdA-Kamerlid Spekman komen mensen door leningen die ze aangaan in de financiële problemen. „Je mag het betuttelend noemen, maar deze reclames zorgen voor maatschappelijke schade”, zei hij vanmorgen op Radio 1.

Het aantal mensen met problematische schulden is in de periode van 1999 tot 2007 meer dan verdubbeld tot bijna 15.000.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer