„Centraal moet centraal staan in Centraal Museum”
Edwin Jacobs liep woensdag met glimmende ogen door zijn nieuwe museum. Het was zijn eerste werkdag als directeur van het Centraal Museum in Utrecht.
„Dit museum heeft een prachtig volume. Als je je in het gebouw verplaatst, ontdek je bij elke hoek die je omgaat een ander stukje universum”, zegt hij.Jacobs was tot zijn aanstelling bij het Centraal Museum directeur van het Stedelijk Museum De Lakenhal in Leiden. Daarvoor had hij de leiding over het Museum Jan Cunen in Oss. Daar wist hij het bezoekersaantal van de kunstinstelling te verdubbelen.
Die taak heeft hij zich niet gesteld in Utrecht, omdat het museum eigenlijk heel goed loopt. „Op doordeweekse dagen is het verbluffend druk. ”The House of Viktor & Rolf”, de grootste overzichtstentoonstelling van het beroemde modeduo ooit gehouden in Nederland, brak alle records”, zegt Jacobs.
De nieuwe directeur heeft zich vooralsnog twee doelen gesteld. Het woord ”centraal” staat centraal in de visie van Jacobs. „Als mensen met de trein op Centraal aankomen, moeten ze eigenlijk al niet meer om het Centraal Museum heen kunnen.”
Hij vindt ook dat de verschillende locaties van het museum meer een geheel moeten vormen. „Er moet voor bezoekers een logische route komen tussen de verschillende elementen als het hoofdgebouw, het Nijntje museum aan de overkant van de straat en het Rietveld Schröderhuis verderop in de stad.”
Jacobs treedt aan na een roerige periode in het museum. Twee jaar geleden zegde de ondernemingsraad van de kunstinstelling het vertrouwen op in de toenmalige directeur Pauline Terreehorst. Werknemers verweten haar een solistisch functioneren.
Jacobs zegt niets te merken van naweeën van die crisis en er ook geen rekening mee te houden in zijn beleid. „Ik ben een partner in een groot team van mensen. Het is net als een mozaïek. De verschillende stukjes vormen toch een groot geheel.”