Economie

Klant Kroymans in spanning

Vooralsnog is het niet duidelijk wat voor risico’s klanten precies lopen die een auto hebben besteld bij een van de autodealers van de in financiële problemen geraakte importeur Kroymans.

Redactie economie
1 April 2009 09:55Gewijzigd op 14 November 2020 07:38
AMSTERDAM – Premier Balkenende en minister van Verkeer Eurlings dinsdagavond bij de opening van de AutoRAI in de RAI in Amsterdam. De autobranche staat momenteel onder zware druk als gevolg van de economische recessie. Kroymans, importeur van merken als S
AMSTERDAM – Premier Balkenende en minister van Verkeer Eurlings dinsdagavond bij de opening van de AutoRAI in de RAI in Amsterdam. De autobranche staat momenteel onder zware druk als gevolg van de economische recessie. Kroymans, importeur van merken als S

Wanneer de klant een auto heeft besteld bij een zelfstandige dealer is er in principe niets aan de hand. De klant doet dan zaken met de dealer, die verantwoordelijk is, en niet met de importeur. Het kan echter anders liggen wanneer het dealerbedrijf in handen is van de importeur.„Dan zal de klant zich bij de curator moeten melden. Het is dan afwachten of er een doorstart gemaakt gaat worden of dat er onderdelen worden verkocht. Consumenten komen bij een faillissement vaak achteraan in de rij te staan bij de schuldeisers”, stelt Barbara den Uijl, woordvoerster van de Consumentenbond. Den Uijl zegt nog geen verontruste telefoontjes ontvangen te hebben.

Ondertussen zijn, volgens vakbond CNV Metaaltechniek, die dinsdagmiddag contact heeft gehad met de curator van Kroymans, vier bedrijfsonderdelen failliet verklaard.

Het bedrijf, importeur van onder meer Saab, Hummer, Corvette en Alfa Romeo, kwam onlangs in acute betalingsproblemen door de sterk gedaalde autoverkoop. In februari werden op de Nederlandse markt 31 procent minder auto’s verkocht dan een jaar eerder. Kroymans, een van de grootste autobedrijven van Nederland, verkeerde sinds een week in surseance van betaling.

Volgens CNV-bestuurder Dolf Polders komen ongeveer duizend mensen op straat te staan. Hij verwacht wel dat veel onderdelen een doorstart zullen maken, waardoor uiteindelijk veel minder mensen zonder baan zullen blijven. Volgens hem worden er momenteel gesprekken gevoerd met overnemende partijen.

Het faillissement kwam op een ongelukkig moment, een dag voor de opening van de AutoRAI voor het grote publiek. Alle merken van Kroymans zijn op deze autotentoonstelling aanwezig.

Klanten hoeven zich, volgens een Alfa Romeowoordvoerder ­op de AutoRAI, geen zorgen te maken. „Het heeft geen enkele invloed, met Alfa Romeo Nederland gaat het goed. Onze operaties lopen gewoon door. Bovendien zal de fabrikant altijd de belangen van onze klanten garanderen, op het gebied van leveringen, garantie en service.” Ook bij Saab maken ze zich geen zorgen. „Het zal wel goed komen met Saab. Hoe het met Kroymans afloopt, is natuurlijk de vraag”, aldus een woordvoerder. Martijn Wolfs, dealer van Hummer en andere grote Amerikaanse SUV’s, denkt eveneens niet dat klanten zich zorgen hoeven te maken.

De geschiedenis van autobedrijf Kroymans gaat terug tot 1844. De onderneming verkocht in het begin de automerken Adler en Spyker. De huidige Kroymans importeert onder meer Jaguar, Ferrari/Maserati, Aston Martin, Saab, Alfa Romeo en Kia. Sinds 2004 heeft Kroymans een exclusieve deal met General Motors om in Nederland de Amerikaanse automerken Cadillac, Hummer en Corvette aan de man te brengen.

Met een omzet van ruim 2 miljard euro, bijna 4000 medewerkers en ongeveer 150 vestigingen is Kroymans een van de grootste autohandelaren van Nederland. Door de kenners worden de merken van Kroymans gezien als het neusje van de zalm. Frits Kroymans is momenteel volledig aandeelhouder van het autobedrijf. Zijn vermogen wordt geschat op 405 miljoen euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer