Man veroordeeld voor geweld in bus
De rechtbank in Utrecht heeft maandag de 19-jarige Abdelmallak B. uit Soest veroordeeld tot tien maanden gevangenisstraf, waarvan drie maanden voorwaardelijk, voor het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel aan een buschauffeur in Soest.
De officier van justitie had een jaar cel geëist, waarvan drie maanden voorwaardelijk. Volgens de rechtbank is duidelijk geworden dat de verdachte de chauffeur van ‘treiterlijn’ 70 eerst heeft uitgescholden. Toen de bestuurder hem de bus uit wilde zetten, sloeg B. hem in het gezicht. De chauffeur liep een gebroken jukbeen en een verbrijzelde oogkas op.Opnieuw zijn buschauffeurs slachtoffer geworden van geweld. In Apeldoorn werd een chauffeur overvallen. De overvaller stond gistermorgen vroeg bij een bushalte, stapte in en gaf de chauffeur een klap op zijn hoofd. Hij vluchtte daarna weg met diens tas. Dat meldde de politie.
Een passagier is nog achter de overvaller aangerend, maar verloor hem uit het oog. De chauffeur raakte niet gewond. In de tas zaten buskaarten en geld. Vorige week dinsdag werd in Apeldoorn ook al een buschauffeur overvallen.
Zondag werd er in Oldenzaal een 42-jarige buschauffeur mishandeld. Hij kreeg een klap in zijn gezicht van een 42-jarige Enschedeër.
De ministers Ter Horst (Binnenlandse Zaken) en Eurlings (Verkeer) praten deze week met de ov-bedrijven om te zien of er extra maatregelen nodig zijn voor de veiligheid van het personeel in het openbaar vervoer. Dat zei Ter Horst gisteren in het tv-programma De Wereld Draait door.
Vorige week maakten de bonden en de NS afspraken over betere beveiliging van het spoorwegpersoneel. Zo komen er twee landelijke teams ”service en veiligheid” die moeten toezien op een betere veiligheid in de treinen en op stations. Ook riepen ze Eurlings ertoe op met een werkgroep verbetering veiligheid openbaar vervoer te komen. Ter Horst zou moeten zorgen voor 200 man extra spoorwegpolitie.
Ter Horst liet maandag al weten niet te staan te springen om meer spoorwegpolitie in te zetten. Ze wil er best naar kijken, maar tekent erbij aan dat een uitbreiding op het spoor wel ten koste zal gaan van de politie-inzet op andere plaatsen, bijvoorbeeld in de wijken. Zowel Eurlings als Ter Horst wees erop dat de veiligheid op de Nederlandse stations de laatste tijd niet verslechterd is.
De private werkgevers in het stads- en streekvervoer zijn niet meer dan anderen verantwoordelijk voor de verharding in de samenleving, maar ze zijn wel verantwoordelijk voor de sociale onveiligheid in het regionale vervoer. Dat stelde FNV Bondgenoten gisteren naar aanleiding van de presentatie van haar zwartboek over incidenten in het stads- en streekvervoer.
Het aantal incidenten neemt volgens de vakbond de laatste tijd toe. Om de veiligheid in het openbaar vervoer te vergroten, stelde de bond een tienpuntenplan op. De FNV hecht in het plan sterk aan opvang van en nazorg voor chauffeurs die te maken hebben gekregen met agressieve praktijken. „De chauffeurs moeten ook toegang krijgen tot slachtofferhulp.”
Ook vinden ze dat er een landelijk meldpunt moet komen voor agressie en geweld en dat incidenten gemeld moeten worden bij de Arbeidsinspectie.
Verder moet er onder andere meer (camera)toezicht komen in de bussen en moeten chauffeurs scholing krijgen in het omgaan met agressie.