AutoRAI; even de zorgen opzijzetten
De AutoRAI barst woensdag los in de Amsterdamse RAI. Het tweejaarlijkse feestje is voor de autobranche hét moment om alle misère even te vergeten. Want het gaat bar slecht. Behalve met het ‘groene’ blik.
De voormalige Engelse vliegbasis Heyford bij Bicester wordt benut als auto-opslagplaats. Vrachtschepen dienen als pakhuis en een testbaan als parkeerplek. Autofabrikanten verliezen miljarden, bedrijven vallen om en de branche weet zich nauwelijks raad met onverkochte auto’s.De Nederlandse autoverkopen vertonen sinds oktober 2008 een dalende lijn. De afname in de eerste drie maanden van dit jaar ligt circa 20 procent lager in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De financiële crisis hakt er diep in. Ook in staatsbudgetten. Volgens accountantskantoor Deloitte zegden regeringen de autobranche al zo’n 37 miljard euro aan steun toe.
De aanloop naar de AutoRAI etaleert de malaise op de automarkt. De 57e editie van Nederlands grootste autospektakel hing eind vorig jaar even aan een zijden draadje, omdat veel merken vanwege de hoge deelnamekosten dreigden af te haken.
De organiserende RAI-vereniging gooide daarop het roer drastisch om: geen peperdure stands en de modellen presenteren per segment. Het resultaat: een kostenreductie tot 80 procent. Met dit plan trokken de organisatoren na eigen zeggen zo’n 70 procent van alle merken over de streep. Dertien merken bleven bij hun besluit zich tussen 1 en 11 april niet in Amsterdam te vertonen. Waaronder grote jongens als Honda, Fiat en Mitsubishi, Citroën, Peugeot en Renault.
Vanaf morgen is een massa blinkend blik in de RAI-hallen te bewonderen. Of kijken tot kopen leidt, is de vraag. En niemand weet of er al licht aan het einde van de tunnel gloort. ‘Groen’ blik blijft in elk geval in trek. Volgens branchevereniging VNA steeg het aantal leaseauto’s met energielabel A vorig jaar met 253 procent. De verkopers van brandstofslurpers zijn dus nog lang niet uit de zorgen.