Goed jaar voor supermarktketen Coop
Supermarktketen Coop heeft een prima jaar achter de rug. De autonome omzetgroei kwam uit op 10 procent. Eigenaar CoopCodis opende in 2002 acht nieuwe supermarkten. Die droegen ertoe bij dat de totale omzet met 14,3 procent omhoog ging naar 283 miljoen euro.
Directeur R. van Klooster verwacht een winst die gelijke tred houdt met 2001. In dat jaar kwam het bedrijfsresultaat uit op 8,8 miljoen euro en de nettowinst op 5,4 miljoen. De definitieve cijfers worden in 2003 bekendgemaakt. Van Klooster verwacht dat 2003 minimaal eenzelfde groeipercentage te zien geeft als het afgelopen jaar.
CoopCodis is ontstaan door een fusie van Coop en Codis. Het bedrijf is ook uitbater van de Volumemarkt, die uit Codis voortkomt. Winkels die nu nog als Volumemarkt opereren, gaan in de toekomst onder de Coop-formule verder. Er zijn nu 67 Coop-supermarkten. Door de ombouw van Volumemarkt-vestigingen en verdere expansie zal dat aantal in 2003 flink groeien. Medio volgend jaar verwacht het bedrijf jaar zijn honderdste Coop-supermarkt te openen.
De consumentenbestedingen in de Coop-supermarkten per winkelbezoek toe. Dat gebeurde mede onder invloed van de introductie van de euro. Volgens Van Klooster hadden de consumenten ,geen referentiekader’’ en daardoor gaven ze veel uit.