FNV: Streekvervoerder verantwoordelijk voor veiligheid
UTRECHT (ANP) – De private werkgevers in het stads– en streekvervoer zijn niet meer dan anderen verantwoordelijk voor de verharding in de samenleving, maar zij zijn wel verantwoordelijk voor de sociale onveiligheid in het regionale vervoer.
Dat stelde FNV Bondgenoten maandag naar aanleiding van de presentatie van haar zwartboek over incidenten in het stads– en streekvervoer.Het aantal incidenten neemt volgens de vakbond de laatste tijd toe. De vervoerders hebben juist bezuinigd op zaken die de sociale veiligheid kunnen verhogen. „Ze schreven te laag in op concessies, waar sociale veiligheid sowieso een sluitpost in de offerte was". Om de veiligheid in het openbaar vervoer te vergroten, stelde de bond een tienpuntenplan op.
De FNV hecht in het plan sterk aan opvang van en nazorg voor chauffeurs die te maken hebben gekregen met agressieve praktijken. „De chauffeurs moeten ook toegang krijgen tot slachtofferhulp". Ook vinden ze dat er een landelijk meldpunt moet komen voor agressie en geweld en dat incidenten gemeld moeten worden bij de Arbeidsinspectie.
Verder moet er meer (camera)toezicht komen in de bussen, moet sociale veiligheid lokaal gecoördineerd worden en moeten chauffeurs scholing krijgen in het omgaan met agressie. Buiten deze zaken die met de gevolgen te maken hebben, hoopt de bond dat de werkgevers ook iets doen aan wat naar hun mening oorzaken voor het ontstaan van agressie zijn, zoals het invoeren van een „reële dienstregeling" zodat de bussen beter op tijd rijden. Ook moeten de bussen schoon, netjes en goed onderhouden zijn en de eindpunten en stations veilig en overzichtelijk.