FrieslandCampina beperkt recessiegevoelig
AMERSFOORT (ANP) – Ook het ’nieuwe’ zuivelconcern FrieslandCampina heeft last van de economische neergang. Het bedrijf, dat vorig jaar ontstond na een fusie tussen Campina en Friesland Foods, gaat komend jaar bezuinigen, maar wil ook verder uitbreiden.
Tot op heden is er nog geen signaal dat consumenten de A–merken van FrieslandCampina inruilen voor goedkopere (huismerk)artikelen, aldus topman Cees ’t Hart. De onderneming is bekend van merken als Milner, Mona, Appelsientje en Fristi.Bovendien heeft het concern verschillende producten voor verschillende prijzen. „En als er overal misère is, kan een toetje van Mona soms een mini–luxe zijn en dus erg fijn".
Door de reccessie is het thuis (uit–)eten populairder geworden. ’Verwen’–aankopen zijn dan ook een trend geworden. Het effect van de economische crisis was vorig jaar dan ook nog beperkt. De onderneming ervoer de laatste maanden van 2008 wel terughoudendheid bij klanten bij het bestellen van orders. En in Azië liep de vraag terug door te hoge verkoopprijzen.
De Nederlandse consument zal langzamerhand gaan merken dat de twee partijen zijn gefuseerd. Zo wil de onderneming zijn verkregen schaalgrootte inzetten om met meer producten in meer supermarkten te komen. Daarnaast zullen verschillende innovaties samengevoegd worden. Campina, dat vorig jaar qua omzet het grootste A–merk in Nederland was, zal het belangrijkste merk worden in de merkenportfolio van FrieslandCampina.
„We hebben een goede geografische spreiding", aldus topman ’t Hart. Ook roemt hij de verscheidendheid van producten. Naast consumentenproducten is het concern ook actief op het gebied van industriële zuivel en kaas en boter. Het concern wil ook in het buitenland uitbreiden en heeft het vizier gericht op Ghana en Cambodja.
FrieslandCampina behaalde vorig jaar een omzet van 9,5 miljard euro, 5 procent meer dan in 2007. Dit was vooral te danken aan prijsverhogingen en acquisities. De nettowinst daalde met 121 miljoen tot 135 miljoen euro.
Het zuivelconcern behaalt het grootste deel van de omzet uit de verkoop van consumentenproducten. De twee divisies (West–Europa en Internationaal) waren vorig jaar goed voor een omzet van 5,5 miljard euro.
FrieslandCampina is nog in onderhandeling over de door de EU–verplichtgestelde verkoop van de kaasfabriek in het Zuid–Hollandse Bleskengraaf. De onderneming heeft van „meer dan een handvol" kandidaten hun interesse ontvangen. De melkactiviteiten van Friesland Foods Fresh in Nijkerk worden door het Deens–Zweedse Arla Foods overgenomen.
Bij FrieslandCampina zijn ruim 15.800 melkveehouders aangesloten. Het fusieconcern wil zich gaan meten met andere giganten als het Zwitserse Nestlé en het Franse Danone.