Korter vliegen door Europees luchtruim
Vliegtuigen kunnen vanaf 2012 veel reistijd en kerosine besparen en minder milieuvervuiling veroorzaken.
De luchtvaart in Europa krijgt dan efficiëntere routes dankzij de samenvoeging van nationale luchtruimen tot een Europees luchtruim. Het Europees Parlement stemde woensdag in met een compromis hierover tussen onderhandelaars van het Europarlement en de EU-landen.Vliegtuigen volgen nu routes die het makkelijkst zijn voor de tientallen nationale luchtverkeersleidingen, maar die routes zijn niet altijd de kortste weg door Europa. De gemiddelde vlucht in Europa is eigenlijk 49 kilometer te lang. De toestellen stoten daardoor zo’n 10 procent overbodige CO2 uit.
Door de vorming van een Europees luchtruim zijn kortere routes mogelijk. De vliegtijd van bijvoorbeeld Amsterdam naar Milaan kan 23 procent korter, aldus de Europese Commissie.
„Dit is een grote dag voor Europa”, zei EU-commissaris Tajani (Verkeer). Hij verwacht dat een gemiddeld vliegtuig in 2020 zo’n 400 euro goedkoper uit is door kortere routes evenals lagere kosten voor luchtverkeersleiding. De luchtvaart kan zo jaarlijks 3,8 miljard euro besparen en 5 miljoen ton CO2-uitstoot voorkomen.
De vorming van een gemeenschappelijk Europees luchtruim was lang vertraagd door politieke gevoeligheden. Luchtverkeersleiders vreesden voor hun banen. CDA-Europarlementariër Wortmann: „De EU-landen hebben jarenlang op de rem gestaan bij de vorming van een Europees luchtruim, omdat ze eigen zeggenschap over hun luchtruim wilden houden. Gelukkig is die weerstand nu gebroken.”
Als eerste stap wordt het luchtruim van Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland binnenkort samengevoegd.