Rabobank grootste sponsor van Nederland
Rabobank is dit jaar met 50 miljoen euro opnieuw de grootste sponsor van Nederland. Dat blijkt uit een jaarlijks overzicht samengesteld door het vakblad SponsorTribune. De grootste individuele investering van de bank blijft de Rabowielerploeg met 13 miljoen euro.
Heineken en Aegon nemen net als vorig jaar de tweede en derde plaats in met respectievelijk 25 en 18 miljoen euro. Daarna volgen ABN Amro (17 miljoen) en Nike (15 miljoen).In totaal besteedt de top–25 van de lijst 264 miljoen euro aan sponsoring op alle fronten. Traditiegetrouw domineren financiële instanties en bierbrouwers de sponsorwereld. Nieuw in de top–25 is reisorganisatie Vacansoleil, die dit jaar voor het eerst een eigen wielerploeg financiert.
De economische crisis lijkt (nog) geen vat te hebben op de lijst. Voornaamste reden is volgens de redactie van SponsorTribune dat de genoemde sponsorbedragen veelal afkomstig zijn van meerjarige contracten die in 2009 nog doorlopen.