Dubieuze kaartenactie in Elspeet
In Elspeet is het afgelopen weekend een aantal verkopers actief geweest die kaarten verkochten voor de kinderafdeling van het ziekenhuis in Gouda. Het ziekenhuis zelf toont zich „erg ongelukkig” met de actie.
De actie loopt landelijk en heeft tot meerdere klachten geleid, zo meldt het Groene Hart Ziekenhuis (GHZ) in Gouda, voor wiens kinderafdeling een deel van de opbrengst bestemd zou zijn. Zo waren de legitimaties van de verkopers verlopen, en is de verkoopboodschap onduidelijk. Ook is er nog geen geld overgemaakt.Een woordvoerster van het ziekenhuis zegt dan ook „zeer ongelukkig” te zijn met hoe de actie uitpakt. Het GHZ wil het contract met het verantwoordelijke fondswervingsbedrijf Factor30 in Leeuwarden snel beëindigen.
Eigenaar Tonny Scheer van Factor30 beaamde vanmorgen dat er klachten zijn. „Ik heb het van horen zeggen. Bij ons zelf zijn nog nooit klachten binnengekomen. Het GHZ geeft ons ook geen kans om ze te lezen. Het klopt dat ze geen geld van ons hebben gekregen. We hebben hun gevraagd hun rekeningnummer aan ons te geven, maar we horen maar steeds niets. Er staat hier volgens afspraak 20.000 euro op hen te wachten. Dat is het bedrag dat we overeengekomen zijn als onze jaarlijkse bijdrage aan het ziekenhuis.”
Scheer zegt boos te zijn op het GHZ en de kritiek die zijn bedrijf ten deel valt. „Met name via de website van het GHZ. Daar stond tot voor kort een misleidend en negatief bericht over ons.”
Scheer, eigenaar en enige werknemer van Factor30, beraadt zich nu op juridische stappen richting het ziekenhuis. „Want contractueel is vastgelegd dat het de actie moet ondersteunen.”
Klachten over verkoopmethodes wijst Scheer van de hand. „Wij gaan daar niet over, want wij besteden de verkoop uit.” Dat klopt: De verkoop gebeurt door werkstudenten, voor het minimumuurloon. Scheer blijkt na enig doorvragen echter ook eigenaar te zijn van Bumblebee Concept, het bedrijf dat onder andere de kaartverkoop voor Factor30 uitvoert .
De klachten uit Elspeet komen landelijk overeen, zo blijkt ook uit eerder publicaties in regionale media. Verkopers bleken in Elspeet een vorig jaar reeds verlopen legitimatie te dragen. Verder wist men niet te vertellen hoeveel geld er van de actie precies naar het ziekenhuis ging. Ook een teamleider kon deze vraag niet beantwoorden. Een website waarnaar verwezen werd bleek niet meer in de lucht te zijn.
Omdat er landelijk wordt verkocht voor een regionaal ziekenhuis, lijkt de actie financieel zwaar in het voordeel van Factor30 uit te komen. Scheer ontkent: „Door de kredietcrisis valt de verkoop juist erg tegen.”