JSF maakt evenveel herrie als Saab
De Joint Strike Fighter (JSF) en de Saab Gripen NG maken bijna evenveel herrie. Beide gevechtstoestellen produceren echter meer geluid dan de huidige F-16.
Dat blijkt uit een maandagmiddag gepubliceerd rapport van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart-laboratorium (NLR) over de beoordeling van de geluidsgegevens van de twee kandidaten voor de opvolging van de F-16. Het verschil in maximaal geluidsniveau van JSF en F-16 bedraagt 5 decibel.Het NLR heeft op basis van de beschikbare gegevens de maximale geluidsniveaus van de JSF, de Saab Gripen NG en de F-16 in een standaardscenario vergeleken. De metingen zijn verricht op een hoogte van 1000 voet (330 meter) op twee motorstanden, met een snelheid tussen de 250 en de 300 knopen. Het gaat dan om gebruikmaking van vol motorvermogen zonder naverbrander en mét naverbrander.
Het verschil in geluidsniveau tussen de JSF en Gripen NG (1 decibel) is voor het menselijk oor niet of nauwelijks waarneembaar. Deze maximale geluidsniveaus treden overigens slechts gedurende enkele seconden op.
Bepalend voor de geluidsbelasting is niet zozeer het geluidsniveau, maar ook het aantal vluchten en de manier van starten en landen. De JSF gebruikt minder vaak de naverbrander dan de F-16, omdat de JSF de bewapening intern meevoert. De F-16 en Saab Gripen NG dragen hun wapens onder de vleugels. Dat geeft meer luchtweerstand. Daarom zullen deze toestellen meer dan de helft van de starts de naverbrander aanzetten. De JSF heeft een grotere actieradius, waardoor minder starts en landingen nodig zijn.
Saab is „zeer verbaasd” over het NLR-rapport. Een aantal cijfers over de Gripen NG komt niet overeen met metingen van Saab in november. Daaruit zou blijken dat de Gripen NG (109 decibel) juist aanzienlijk stiller is dan de JSF (120 decibel).
Bewoners rond de vliegbasis Leeuwarden reageren verontrust op het „subjectieve” NLR-rapport. De buren van vliegbasis Volkel accepteren een geringe hoeveelheid extra lawaai.