Binnenland

Over baby’s en buitenlanders

De honderd SIRE-campagnes hebben de Nederlandse maatschappij verrijkt met verschillende frases die nog tot in lengte van jaren in het collectieve geheugen zullen blijven hangen. Een overzicht van de meest opvallende campagnes.

Binnenlandredactie
17 March 2009 10:46Gewijzigd op 14 November 2020 07:31
De bekendste SIRE-slogan is zonder twijfel ”Je bent een rund als je met vuurwerk stunt”. Foto's SIRE
De bekendste SIRE-slogan is zonder twijfel ”Je bent een rund als je met vuurwerk stunt”. Foto's SIRE

Medemenselijkheid
De eerste campagne die SIRE in 1967 lanceert, is er een over medemenselijkheid. De stichting legt er de vinger bij dat mensen soms dagen dood in hun woning kunnen liggen voordat er een haan naar kraait.65-plus
Met de campagne over 65-plussers (1969) verrijkt SIRE de Nederlandse taal: de campagne zorgt ervoor dat het begrip 65-plus niet meer weg te denken is in het dagelijkse spraakgebruik.

Geboortebeperking
Een van de meest omstreden campagnes dateert uit 1973, als SIRE oproept tot geboortebeperking, wat het milieu ten goede zou komen. Onderdeel van de campagne is een trouwboekje met plaats voor slechts twee kinderen. De Volkskrant weigert de advertenties te plaatsen.

Buitenlanders
Integratie avant la lettre, dat was de campagne van 1974. Met de oproep ”Wees eens aardig voor een buitenlander” liep SIRE jaren voor op de actualiteit.

Vuuwerkrund
De bekendste SIRE-slogan is zonder twijfel ”Je bent een rund als je met vuurwerk stunt”. De bijbehorende spotjes tonen harde beelden van vuurwerkslachtoffers. In 1999 vroeg de Tweede Kamer SIRE de campagne te beëindigen na klachten van de Gehandicaptenraad. De slogan werd in de jaren negentig voor het eerst gebruikt en is vaak herhaald.

Euthanasie
Ook controversiële thema’s als euthanasie schuwt SIRE niet. De campagne uit 1994 waakt er overigens wel voor stelling te nemen: het doel is mensen aan te zetten tot het maken van een bewuste keuze.

De maatschappij ben jij
Een slogan die goede kans maakt om na de vuurwerk-slagzin op de tweede plaats te belanden, is ”De maatschappij dat ben jij” (1998). Net als de vuurwerkcampagnes zijn ook de maatschappijspotjes meermalen herhaald (in 2000, 2001 en 2002).

Pleegouders
Een van de meest succesvolle campagnes van recente datum is die voor meer pleegouders (2008). Hoewel er van tevoren bij SIRE enige twijfel was over de ontvangst bij het publiek, bleek het aantal mensen dat pleegouder wilde worden na de campagne flink gestegen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer