Muziek

Italiaanse stijl met Duitse en Engelse invloeden

Tijdens dit Händeljaar maken meer cd-labels hun opwachting met uitgaven rond de composities van Händel. De rij cd’s die Harmonia Mundi presenteert mag er zijn.

S. M. W. Bezemer
16 March 2009 15:22Gewijzigd op 14 November 2020 07:31

Al was Händel dan een Duitser, aan zijn muziek is dat nauwelijks te merken. De componist streefde een internationale stijl na: Italiaans met Duitse en Engelse invloeden.Harmonia Mundi, het toonaangevende Franse label als het gaat om oude muziek, brengt een Händeleditie bestaande uit vijf doosjes met voornamelijk vocale muziek. Op één uitzondering na: de concerti grossi opus 3 en 6, plus de orgelconcerten opus 4, alle gespeeld door de Academy of Ancient Music onder leiding van Andrew Manze met Richard Egarr aan zowel het klavecimbel als het orgel. Opus 3 en 4 zijn in 2006 opgenomen, terwijl de Italiaanse twaalf concerti grossi opus 6 in 1997 werden vastgelegd.

De toelichtingen van Manze zijn de moeite waard, omdat hij altijd wat nieuws te melden heeft. Zo neemt hij het op voor de veel gesmade John Walsh, die in Händels tijd veel van diens werken uitgaf.

Grip
De grootste Harmonia Mundibox telt negen cd’s, waarop drie van Händels 42 opera’s staan. Men kan wel of niet van deze muziek houden, maar wat hier onder leiding van René Jacobs wordt neergezet, is echt het neusje van de zalm. Wat een grip heeft deze man op deze lange en soms ingewikkelde stukken. Op een of andere manier weet hij de muzikale spanning zo vast te houden dat je blijft luisteren. En dat bij een constant patroon waarin recitatief en aria elkaar afwisselen.

Koorwerk is er alleen aan het slot. Met name naar de opera ”Guilio Cesare” heb ik geboeid geluisterd. Bij de box is nog een extra cd-rom gevoegd met alle teksten in vier talen.

Onder leiding van dezelfde dirigent klinken twee van Händels mooiste oratoria: ”Saul” en de ”Messiah”. De geschiedenis van koning Saul wordt vanaf het optreden van David tegen Goliath gevolgd tot en met de tijding van Sauls dood aan David te Ziklag.

Net als bij de ”Messiah” tekende Charles Jennens bij dit werk voor de tekst. Bij ”Saul” heeft hij zich echter aanmerkelijk meer vrijheid veroorloofd dan bij de ”Messiah”. Zo heeft hij van Sauls dochter Merab een zelfstandig optredend karakter gemaakt.

Händel heeft het drama van Sauls leven op waarlijk barokke wijze op muziek gezet, met als hoogtepunt het gebeuren te Endor. De sfeertekening van deze scene door het orkest is huiveringwekkend en wordt door Jacobs en zijn orkest raak getypeerd.

Wat betreft de ”Messiah”: na de tientallen uitvoeringen die er al van het meesterwerk bestaan, laat Jacobs horen hoe het ook kan. Ook hier weer onverwachte maar niet onlogische tempo-overgangen en fraai gekleurde orkestpassages.

Experts
De vierde box bevat bekende en minder bekende aria’s door vier Händelexperts: Loraine Hunt, Dorothea Röschmann (de ”Neun Deutsche Arien”), Andreas Scholl en de tenor Mark Padmore.

Ten slotte is een viertal cd’s elk gewijd aan een van Händels favoriete Italiaanse zangeressen en zangers. Op zich al interessant om te ontdekken hoe Händel zijn aria’s op de stemmen van bepaalde zangers schreef. Net als later Mozart werkte hij bij een andere bezetting van zijn opera’s of oratoria sommige aria’s om of verving hij ze door nieuwe, om aan de betrokken solist voldoende recht te doen.

Alle boxen zijn mooi uitgegeven en voorzien van uitgebreide toelichtingen en teksten.

Meer informatie: www.harmoniamundi.com.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer