Besluit financiering Maasvlakte naar nieuwe kabinet
Het nieuwe kabinet moet een besluit nemen over de financiering van de tweede Maasvlakte. Dat heeft minister De Boer van Verkeer en Waterstaat aan Rotterdam geschreven. Het was de bedoeling dat een besluit over de financiering van de nieuwe Maasvlakte en daarmee samenhangende projecten eind dit jaar zou zijn genomen.
Havenwethouder Van Sluis is niet helemaal verrast door de brief. „Het gaat om zo veel geld. Het is niet onbegrijpelijk dat een demissionair kabinet daar geen besluit over neemt.” Maar hij had het liever anders gehad. Het betekent mogelijker toch weer vertraging voor de aanleg.
Volgens De Boer onderschrijft het kabinet het strategisch belang van het zogenoemde Project Mainport Rotterdam (PMR). Het project omvat behalve de landaanwinning voor de haven ook de aanleg van 750 hectare natuur, en een beter gebruik van bestaand Rotterdams gebied. Andere betrokken ministeries zijn VROM, LNV, Economische Zaken en Financiën.
Het besluit over de aanleg van de tweede Maasvlakte is al genomen. Maar de financiering is nog niet rond. Rotterdam vindt dat het Rijk de kosten van de infrastructuur voor zijn rekening moet nemen. Het Rijk, vooral het ministerie van Financiën, wil vormen van publiek-private samenwerking. Maar volgens Rotterdam kan en wil het bedrijfsleven niet betalen voor onder andere zeeweringen.
Volgens Van Sluis waren Rotterdam en De Boer het al in grote lijnen eens, maar „het was natuurlijk nog geen gelopen race”. De Boer en Van Sluis hadden gekozen voor een van de varianten voor een Maasvlakte zonder eigen haveningang. Dat scheelt al gauw 750 miljoen euro in de aanleg. Overigens kost de tweede Maasvlakte dan nog rond de 3 miljard euro.
Een ander probleem is de financiering van het beter gebruik van bestaand gebied, het zogenoemde inbreiden, en de aanleg van nieuwe natuur. Rotterdam vindt dat het Rijk ook daaraan moet meebetalen.